Nieuwe manier om vliegtuigen te volgen - verdwijnen onmogelijk

De zogenoemde ADS-B-signalen die toestellen nu uitzenden zullen in het vervolg ook naar satellieten gaan.

Een toestel van KLM en Ryanair op Schiphol. Foto: Remko de Waal / ANP

Het wordt mogelijk om verkeersvliegtuigen wereldwijd via satellieten te volgen. Dat heeft de Internationale Telecommunicatie Unie (ITU) van de Verenigde Naties woensdag op een conferentie in Genève besloten, meldt persbureau AP. Na de verdwijning van vlucht MH370, in maart 2014, vermoedelijk boven de Indische oceaan, werd de kwestie urgent.

Wat verandert er?

De zogenoemde ADS-B-signalen met informatie over positie en koers die verkeersvliegtuigen nu uitzenden naar andere vliegtuigen of grondstations, zullen in het vervolg ook naar satellieten kunnen gaan. NRC-redacteur Hans Steketee:

“Het tot nu toe gebruikte systeem is vrijwel werelddekkend; maar er zijn een paar witte plekken in het luchtruim, bijvoorbeeld boven de Indische oceaan, die buiten bereik liggen van ontvangers op de grond. De ITU maakt de weg vrij voor permanent contact tussen verkeersvliegtuigen en satellieten waardoor zulke ‘gaten’ moeten verdwijnen.”

Het is een tussenstap, benadrukt Steketee. De ITU heeft nu een deel van het radiospectrum vrijgemaakt voor de ADS-B-signalen. Verkeersvliegtuigen kunnen hun vluchtinformatie dan ook via satellieten naar grondstations sturen. Die satellieten zijn er nog niet, maar komen vermoedelijk vanaf 2017 beschikbaar. Het is nu aan de International Civil Aviation Organisation (ICAO), de wereldwijde koepel voor de civiele luchtvaart, om het invoeren van zulke zenders mogelijk te maken, of bij haar leden af te dwingen.

MH370 aanleiding voor het overleg

De experts staken in Genève de koppen bij elkaar onder andere naar aanleiding van het verdwijnen van vlucht MH370 van Malaysia Airlines op 8 maart vorig jaar. De Boeing 777 was op weg van Kuala Lumpur naar Beijing toen het van de radar verdween. Hoewel er aanwijzingen zijn waar het toestel zich globaal bevindt, is het ondanks intensieve zoekacties nog steeds niet teruggevonden.

In augustus werd een onderdeel van een vliegtuigvleugel gevonden op het Franse eiland Réunion, nabij Madagascar. Na onderzoek bleek dit deel afkomstig van vlucht MH370.

De ITU wijst wereldwijd elektronische spectrum toe aan gebruikers, van mobiele telefoons tot militaire radar.

Een van de satellietmaatschappijen die in het ADS-B-gat zal springen is het Iridium-consortium, dat al wereldwijde communicatie via draagbare satelliettelefoons mogelijk maakt. Een nieuwe generatie satellieten, die in een lage baan om de aarde vliegen, staat voor ADS-B op stapel. De eerste daarvan wordt vermoedelijk nog dit jaar gelanceerd, al gaat het om een proef.