Met één ettertje ben je er nog niet

Je kunt tegenwoordig geen managementboek openslaan of de leidinggevende wordt geadviseerd om tegenspraak te ‘organiseren’. Dat moet tunnelvisie en zonnekoninggedrag voorkomen. Maar met een ettertje dat alles in twijfel trekt, ben je er nog niet. Journalist Peter van Lonkhuyzen ging op zoek naar voorbeelden van georganiseerde tegenspraak. Hij stuitte op CRM, crew resource management, dat in vliegtuigen wordt toegepast om piloten voor fouten te behoeden, ook in Nederlandse ziekenhuizen doet de methode opgeld. Ieder teamlid kan bij twijfel de procedure stopzetten. Blunders in politieonderzoeken hebben tot tegenspraakteams geleid, al dreigen die nu weer te worden wegbezuinigd. ABN Amro, VGZ en advocatenkantoor De Brauw werken ook met georganiseerde tegenspraak. Maar vaker wordt het terzijde geschoven omdat het gedoe geeft of bazen er geen tijd voor vrij willen maken. Peter van Lonkhuyzen geeft een prima overzicht van tegenspraak, het nut ervan en de methodes die er zijn. Al had de opbouw van het boek, zeker in het tweede deel, iets duidelijker gemogen en de schrijfstijl wat sprankelender.