Dijksma heeft begrip voor overhevelen belang Transavia

Schuiven met de aandelen is volgens staatssecretaris bedoeld om Transavia sterker te maken.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (rechts) tijdens het overleg van woensdag. Foto Martijn Beekman / ANP

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) heeft begrip voor de beslissing van Air France-KLM om de aandelen van Transavia Nederland in Transavia Frankrijk over te hevelen naar een aparte holding, Transavia Company. KLM, volledig eigenaar van Transavia Nederland, verliest met deze overheveling zeggenschap over de Franse tak van Transavia.

Volgens Dijksma is het schuiven met de aandelen onderdeel van een strategie om Transavia sterker te maken en beter te laten concurreren met andere budgetmaatschappijen, zowel op vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs als op Schiphol. De overheveling is volgens Dijksma niet nadelig voor Schiphol. De staatssecretaris zei dit vanmiddag tijdens haar eerste debat met de Tweede Kamer over haar nieuwe portefeuille, nadat ze die overnam van de op 28 oktober opgestapte Mansveld.

Eerder vandaag bevestigden Dijksma en minister Dijsselbloem, als minister van Financiën aandeelhouder van KLM namens de staat, in schriftelijke antwoorden op Kamervragen dat de eigendomsverhoudingen van Transavia worden gewijzigd. Bij de oprichting in 2007 van Transavia Frankrijk ging 40 procent van de aandelen naar Transavia Nederland en 60 procent naar Air France. De Nederlandse 40 procent gaat nu naar Transavia Company, een holding die net als KLM en Air France onder de holding Air France-KLM valt.

Frans belang gaat niet over

Het Franse belang van 60 procent gaat volgens de brief van Dijksma en Dijsselbloem niet naar Transavia Company. De vraag van Kamerlid Barbara Visser (VVD) waarom het Franse belang bij Air France blijft, kon Dijksma niet beantwoorden. Dat antwoord komt schriftelijk, zegde Dijksma toe, nadat ze aan het slot van het debat vergeefs probeerde om de vraag alsnog te beantwoorden.

Naast de overdracht van het belang in Transavia Frankrijk speelt een ander voornemen van Air France-KLM: de overheveling van een minderheidsbelang in Transavia Nederland van eigenaar KLM naar Transavia Company. Hierover zijn de gesprekken binnen de luchtvaartmaatschappij nog gaande, zei Dijksma, de uitkomst moeten we afwachten.

In haar gesprek met Alexandre de Juniac, bestuursvoorzitter van Air France-KLM, heeft Dijksma maandag benadrukt dat het kabinet hecht aan een zelfstandige positie van KLM en Transavia Nederland omdat daarmee het belang van Schiphol wordt gewaarborgd. In het debat benadrukte Dijksma echter ook dat zij noch de Kamer zich kunnen bemoeien met de bedrijfsvoering van Air France-KLM. Dijksma: “Wij runnen dat bedrijf niet. En u ook niet.” Voor het kabinet telt alleen de netwerkfunctie van Schiphol, en daarmee de nationale economie.