Deel Transavia mogelijk naar holding

Air France-KLM wil meer zeggenschap over KLM-dochter Transavia. Het kabinet is bezorgd over dat voornemen.

Transavia moet zich ontwikkelen tot concurrent van easyJet en Ryanair.

Het eigendom van Transavia Nederland wordt mogelijk deels verplaatst van KLM naar moedermaatschappij Air France-KLM. Het luchtvaartbedrijf overweegt een herschikking van een minderheidsbelang in Transavia Nederland, dat nu nog volledig eigendom is van KLM.

De komende maanden wordt hierover verder gesproken. Daarnaast wordt het belang van Transavia Nederland in Transavia Frankrijk verplaatst naar de holding.

KLM heeft dat maandagavond bekendgemaakt. Een paar uur eerder had staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur, PvdA) in Parijs een gesprek met Alexandre de Juniac, bestuursvoorzitter van Air France-KLM. Bij hun kennismakingsgesprek, in de marge van een sessie over de VN-klimaattop van volgende maand, waren ook Pieter Elbers en Frédéric Gagey, topmannen van KLM en Air France, aanwezig.

Dijksma heeft bij De Juniac haar „zorgen” uitgesproken over een eventuele wijziging in de eigendomsverhoudingen van Transavia Nederland. Ook benadrukte ze de verwevenheid van Transavia met KLM. De herschikking van de Transavia-aandelen ligt gevoelig, omdat die de Nederlandse vrees bevestigt dat de Franse bestuurders van Air France-KLM hun zeggenschap over KLM willen uitbreiden. Begin dit jaar wilde de holding het kasbeheer van KLM overhevelen naar Parijs. Pas na veel verzet van KLM werd dat plan afgeblazen. Op dit moment is ongelijkheid bij het doorvoeren van noodzakelijke bezuinigingen door loonmatiging en productieverhoging een kwestie. Dat lukt wel bij KLM, maar stagneert bij Air France.

De verklaring van KLM is een reactie op het uitlekken van de plannen met Transavia, vorige week in de Franse krant La Tribune en daarna in De Telegraaf. Kamerleden reageerden verontrust op een vermeende nieuwe machtsgreep door Franse bestuurders van Air France-KLM en het „leegplukken” van Transavia en KLM. Dijksma liet afgelopen weekend weten dat een overdracht van zeggenschap „niet aan de orde kan zijn”.

KLM is 100 procent eigenaar van Transavia Nederland. In 2007 werd Transavia Frankrijk opgericht, dat voor 40 procent bezit is van Transavia Nederland en voor 60 procent van Air France. Het Nederlandse belang van 40 procent wordt verkocht om, zoals KLM stelt, „de aandeelhoudersstructuur te vereenvoudigen en verder te stroomlijnen”.

Uitbreiding van de capaciteit van de beide Transavia-divisies is een essentieel onderdeel van de hervormingsplannen van Air France-KLM. Budgetmaatschappij Transavia moet zich de komende jaren ontwikkelen tot concurrent van easyJet en Ryanair. De totale vloot van circa vijftig vliegtuigen wordt vanaf januari 2016 uitgebreid met twintig Boeing 737’s. Transavia Nederland opent waarschijnlijk volgend jaar een basis in München.

De directie van Transavia Nederland meldde de 1.750 werknemers vorige week dat de IT-afdeling niet wordt overgeheveld naar de holding. „Maar we kijken wel naar het mogelijk onderbrengen van bepaalde zaken bij externe leveranciers.”