Crowdfundingactie voor Man bijt hond levert 100.000 euro op

In veertig dagen hebben ruim dertienhonderd fans geld ingelegd. Gaat het programma nu door?

De crowdfundingactie die fans van Man bijt hond opgezet hebben om het programma online voort te zetten, heeft een ton opgeleverd. In veertig dagen hebben ruim 1.300 donateurs hun portemonnee getrokken voor een doorstart. Het initiatief Red Man bijt hond heeft al een optie op de licentie van het programma. Daarover zijn de initiatiefnemers van de actie in onderhandeling met het Vlaamse productiehuis Woestijnvis. Lukt het een deal te sluiten, dan zal het programma begin 2016 weer te zien zijn.

Initiatiefnemer Jeroen van Leeuwen: “Er ligt een voorstel bij Woestijnvis. Over de details moeten we nog praten; komende maandag gaan we weer in gesprek. Maar als de deal niet zou kunnen doorgaan, hadden we deze crowdfundingactie natuurlijk nooit opgezet.” De rechten van Man bijt hond blijven van het Vlaamse productiehuis.

Update 13/11/15: Productiehuis Woestijnvis bevestigt dat er een overeenkomst is tussen het bedrijf en de initiatiefnemers. “Voor de korte, middel en lange termijn zijn we nog in gesprek.”, zegt woordvoerder Kristof Demasure. “Het is fantastisch dat dergelijke formats online een nieuw leven krijgen en we gaan samen kijken hoe Man bijt hond verder kan”.

Zowel bedrijven als fans van het programma hebben gedoneerd. Bedrijven kunnen in ruil voor een donatie de Babbelbox laten langskomen. En ook gesponsorde content is mogelijk. “We hebben meer commerciële mogelijkheden zonder de inhoud geweld aan te doen. Maar het moet niet gesponsord voelen. Daar hebben we de volledige vrijheid in gekregen”, legt Van Leeuwen uit.

Eindsprint

Initiatiefnemer Van Leeuwen: “We zijn hartstikke blij. Tot het laatste moment (dinsdagnacht om middernacht sloot de inzamelingsactie, red.) bleef het spannend. Dinsdagavond besteedde De Wereld Draait Door aandacht aan Man bijt hond. Na die uitzending zagen we een piek op de site. Die eindsprint hadden we nodig”. Met het geld dat is opgehaald kunnen de programmamakers “drie, vier of vijf maanden” filmpjes produceren. Een club van acht mensen zal de show maken.

De makers, oud-medewerkers van Man bijt hond, zijn niet van plan een dagelijks programma te maken, zoals Man bijt hond dat altijd was. “Elke week willen we drie of vier items maken en dat samenvoegen tot een aflevering per week.” De klassiekers blijven behouden: de sketches van Ons kent ons en De Lijn, waarbij een redacteur bij iemand aanschuift en de dag doorneemt blijven bestaan. Er zullen ook nieuwe items gemaakt worden.

De lat ligt hoog, zegt Van Leeuwen. “Nu moeten we het hebben van ons eigen succes. We moeten items maken die deelbaar en likeable zijn. Omdat het programma online een doorstart maakt, verjongt de doelgroep automatisch. Dat merken we op Facebook al.”

Terug op tv? ‘Niet ondenkbaar’

Het programma is zestien jaar lang op de Nederlandse televisie uitgezonden. Begin oktober was de laatste aflevering te zien. Van Leeuwen noemt het “niet ondenkbaar” dat Man bijt hond weer terug op tv komt. “Er zijn partijen geïnteresseerd en er zou een versie van het programma op een digitaal kanaal kunnen verschijnen. Niet al in januari, daarvoor hebben we te weinig materiaal. Maar in de loop van 2016 zou dat wel kunnen.”

Lees ook: De show die vroeg of u al had gegeten, een reportage over de laatste keer aanbellen met Man bijt hond.