AB InBev biedt 100 miljard euro voor SABMiller

‘s Werelds grootste bierbrouwers komen bij een overname onder één dak.

Flesjes van biermerken die vallen onder AB InBev, (Budweiser en Beck's) en SABMiller (Peroni en Bulmers). Foto: Justin Tallis / AFP Photo

‘s Werelds grootste bierbrouwerij Anheuser-Busch Inbev heeft een definitief bod uitgebracht op de mondiale nummer twee, het Britse SABMiller. De Belgisch-Braziliaanse marktleider biedt 44 pond, omgerekend 62 euro, per aandeel SABMiller. Dat meldt AB InBev op zijn site.

De biergiganten sloten een maand geleden al op grote lijnen een akkoord over de overname, alleen het bekendmaken van de definitieve overnameprijs werd tot twee keer uitgesteld. Met de 62 euro per aandeel zou InBev in totaal zo’n 100 miljard euro voor SABMiller betalen.

Aandeelhouders kunnen kiezen om bij de overname volledig in cash te worden uitbetaald, of deels in aandelen SABmiller. Zodra de overname rond is, hoopt AB InBev de kosten met omgerekend zo’n 1,3 miljard euro te kunnen drukken.

SABMiller stoot belang MillerCoors af

Als onderdeel van de overname stoot SABMiller zijn meerderheidsaandeel in de joint venture MillerCoors af. De Canadese minderheidsaandeelhouder Molson Coors neemt deze aandelen over. Met het afstoten van MillerCoors is omgerekend zo’n 11 miljard euro gemoeid.

Met deze stap hoopt AB InBev te voorkomen dat het een te grote positie op de Amerikaanse biermarkt krijgt. In de Verenigde Staten bedienen AB InBev en SABMiller samen momenteel zo’n driekwart van de markt.

Een op de drie biertjes

Bij een overname komen ‘s werelds grootste bierbrouwers onder één dak. Samen zijn zij goed voor ongeveer één op de drie biertjes wereldwijd. AB InBev is het moederbedrijf van biermerken als Corona, Budweiser, Jupiler, Stella Artois en Hoegaarden. SABMiller heeft onder meer de merken Grolsch, Urquell, Miller en Peroni in het portfolio.

Heineken is op dit moment wereldwijd de nummer drie.