Natuurlijk, vloeiend, zangerig en geaard

Natalie Merchant is toegetreden tot het gilde van gerespecteerde singer-songwriters die hun muziek een make-over geven, Janine Jansen tot het gilde van violisten die bijna alle grote romantische vioolconcerten op cd hebben gezet (alleen Sibelius moet ze nog).

Alleen Sibelius moet ze nog, dan heeft Janine Jansen alle grote romantische vioolconcerten op cd gezet. Na de concerten van Mendelssohn, Bruch (zijn eerste), Tsjaikovski en Beethoven te hebben opgenomen, buigt ze zich op haar nieuwste over het Vioolconcert van Brahms. In Het Parool zei Jansen donderdag dat Brahms voor haar „een worsteling” is omdat er zoveel in de muziek is te vinden. Maar als een worsteling voelt het niet: ze klinkt natuurlijk, vloeiend en ontlokt haar ‘nieuwe’ Stradivarius fluitachtige boventonen. In haar wel erg vibratorijke lezing wordt ze bijgestaan door Antonio Pappano’s Orchestra dell’Academia Nazionale di Santa Cecilia, dat in het openingsdeel wat onstuimig speelt. Boeiender nog dan de Brahms is Jansens visie op Bartóks vroege Eerste vioolconcert, waarin het London Symphony Orchestra haar begeleidt. Haar kenmerkende zangerigheid en ronde, geaarde toon sluiten perfect aan op de tegelijkertijd vurige en tere muziek.