Duizend dollar om het vetrouwen terug te winnen

Dieselgate wordt met de dag pijnlijker voor VW. De kredietwaardigheid kreeg gisteren weer een knauw.

De rekening die Volkswagen moet betalen voor het sjoemelen met sofware in (diesel)auto’s, wordt met de dag hoger.

Nieuwe software is onvoldoende om de problemen te verhelpen, meldde het Duitse ministerie van Transport gisteren. Bij bijna een kwart van de 2,4 miljoen dieselauto’s die alleen al in Duitsland moeten worden teruggeroepen, zullen ook hele onderdelen moeten worden vervangen. Wereldwijd zijn zo’n 11 miljoen auto’s uitgerust met de frauduleuze software.

Vorige week moest VW opbiechten dat niet alleen met de gegevens voor de uitstoot van stikstofoxiden was geknoeid, maar ook met de registratie van de uitstoot van CO2 en het brandstofverbruik. Onduidelijk is nog hoeveel auto’s dit betreft.

De Duitse autofabrikant had al bijna 7 miljard euro opzij gezet om de fouten te herstellen. Daar moet nu, volgens analisten, nog zeker 2 miljard euro bij.

Inmiddels staat ook de kredietwaardigheid van Volkswagen onderdruk. Na Moody’s heeft ook kredietbeoordelaar Fitch de status van het bedrijf verlaagd, van A naar BBB+. Omdat geld uitlenen aan VW nu gezien wordt als risicovoller, zal de autofabrikant meer moeten betalen voor zijn financiering.

In de Verenigde Staten biedt VW eigenaren van dieselauto’s waarmee is gesjoemeld, een tegemoetkoming aan van 1.000 dollar. Dat heeft het Amerikaanse dochterbedrijf gisteren bekendgemaakt. De kosten van die actie zouden ongeveer een half miljard dollar bedragen.

„Met dit gebaar willen we een eerste stap zetten om het vertrouwen van de klant terug te winnen”, aldus topman Michael Horn in een verklaring. De helft van het geld wordt aangeboden in de vorm van een creditcard. De andere helft als tegoedbon bij de Volkswagen-dealer. Eerder al kregen de gedupeerde Amerikaanse eigenaren een premie aangeboden van 2.000 dollar als ze hun dieselauto voor een andere VW zouden inruilen.

Eigenaren die het geld aannemen behouden hun rechten op eventuele claims, benadrukte een woordvoerder van VW. In de VS lopen inmiddels meer dan 200 groepsvorderingen, class actions, tegen het bedrijf omdat de dieselauto’s door het schandaal in waarde zijn gedaald. Persbureau AP meldt dat de waarde van de gewraakte diesels in de VS alleen al in oktober met 13 procent is gedaald.