Tien merken die in 2016 zullen verdwijnen

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Elk jaar voorspelt 24/7 Wall Street welke Amerikaanse merken er zullen verdwijnen. Hetzij door faillissementen, hetzij door fusies. We zullen in de komende jaren volgens de financiële nieuwssite in elk geval afscheid moeten nemen van U.S. Airways en vreemdgangerswebsite Ashley Madison, schrijft Fortune.

De in 1979 opgerichte luchtvaartmaatschappij U.S. Airways fuseerde in 2013 met American Airlines, maar hoewel het er financieel beter voorstond is ervoor gekozen voor alle marketing gebruik te maken van de veel bekendere naam American Airlines. Volgens 24/7 Wall Street zal het logo van U.S. Airlines vanaf 2017 helemaal niet meer worden gebruikt.

Datingsite Ashley Madison van de slogan “Life is short. Have an affair” zal de grote hack van deze zomer niet meer te boven komen, denkt 24/7 Wall Street. De gegevens van 32 miljoen gebruikers kwamen op straat te liggen door hackers die principieel tegen vreemdgaan zijn.

De andere merken waar we na 2016 nooit meer iets van zullen horen zijn automerk Smart, de kantoorartikelen van OfficeMax, retailer PacSun, supermarktketen A&P, TDI (Turbocharged Direct Injection) van Volkswagen, kledingwinkel American Appel, elektronicaketen RadioShack en warenhuisketen Sears.

Voor het eerst in jaren lagere bonussen op Wall Street

Een teleurstelling voor de grote graaiers op Wall Street. Naar verwachting worden voor de eerste keer in vier jaar tijd lagere bonussen uitgekeerd. Dat blijkt volgens The Wall Street Journal uit een onderzoek van adviesbureau Johnson Associates.

De onrustige wereldmarkten hebben de inkomsten verminderd en er ook voor gezorgd dat er minder bedrijven het aandurven maar de beurs te gaan. Een tegenvaller, zegt directeur Alan Johnson van Johnson Associates:

“It’s a disappointment. It’s been such an uncertain year, a stressful year. Pay is down moderately, but it feels worse”

Er zijn overigens wel flinke verschillen tussen de verschillende handelaren op Wall Street. Aandelen- en obligatiehandelaren, handelaren in vorderingen en de traditionele fondsbeheerders zien hun bonussen tot wel twintig procent dalen. Maar bij private equity-bedrijven en de commerciële- en retailbanken gaan de bonussen juist met vijf tot tien procent omhoog.

Snapchat verdriedubbelt video-verkeer in half jaar tijd

Het aantal bekeken filmpjes op Snapchat is gestegen naar zes miljard per dag. Dat is een verdriedubbeling ten opzichte van mei, meldt The Financial Times.

Daarmee heeft Snapchat het gat met Facebook flink verkleind. Op Facebook worden dagelijks acht miljard filmpjes bekeken. Dat is zowel via de desktop als mobiele apparaten, terwijl de Snapchat-gebruikers alles via hun smartphone doen.

Filmpjes worden steeds populairder op sociale media en daarmee worden ook verwachten analisten ook steeds mee digitale video-advertenties. En dat is lucratief voor de Facebooks, Snapchats en YouTubes van deze wereld, want de advertentietarieven voor video’s zijn een stuk hoger dan van foto’s of tekst.

Het vergt wel een omschakeling van adverteerders die gewend zijn lange reclamefilmpjes voor televisie te produceren, zei topman Mark Zuckerberg van Facebook afgelopen woensdag:

“The more interesting question is not in the near term what we’re going to do to develop ways to consume long-form content, but what traditional media and content producers who have traditionally produced long-form content are going to do to chunk their stuff up better, so that way it can be more easily consumed by this big community online.”