Miljardenclaims komen binnen bij Volkswagen

De fraudezaak bij Volkswagen breidt zich uit. Gedupeerde investeerders en automobilis-ten willen schade verhalen.

Fraude verscherpt daling

Eigenaren van Volkswagens met dieselmotoren waarmee gesjoemeld is bij het testen, krijgen in de Verenigde Staten een financiële tegemoetkoming. Het bedrijf heeft tegenover The New York Times bevestigd dat het vandaag met een aankondiging komt. Over de hoogte van het bedrag wilde een woordvoerder van de Duitse autofabrikant vanochtend nog geen details geven.

De Amerikaanse website The Truth About Cars, zegt uit eigen bronnen te hebben vernomen dat de gedupeerden 500 dollar (460 euro) contant krijgen plus een bedrag van tussen de 500 en 750 dollar dat uitsluitend besteed kan worden bij de Volkswagen-dealer. De maatregel is bedoeld als „gebaar van goede wil”. In de VS is minstens een half miljoen auto’s uitgerust met misleidende software die de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden lager voorstelt dan echt het geval is.

Er dreigt voor VW een lawine aan schadeclaims, onder andere omdat de auto’s door het schandaal waarde verloren hebben. Onduidelijk is of eigenaren die de tegemoetkoming aannemen, daarmee moeten afzien van verdere claims. Schattingen van de schade voor Volkswagen lopen op tot enkele tientallen miljarden euro’s.

In Nederland ontvingen eigenaren van de betreffende auto’s afgelopen week een brief met de mededeling dat de problemen pas in de loop van het volgend jaar zullen worden verholpen. Hoe reparaties of updates eruit gaan zien, is nog onbekend. Ook over schadevergoedingen in Nederland is nog niets bekend gemaakt.

De Zweedse vermogensbeheerder Nordea heeft besloten het concern voor de rechter te dagen. Tegen de Financial Times zei Nordea dit weekend „een aantal groepsvorderingen” voor te bereiden. Nordea beheert voor ongeveer 190 miljard euro aan vermogen. „Het kan niet zo zijn dat Investeerders moeten opdraaien voor de kosten”, zei een woordvoerder.

Het aandeel VW is sinds het bekendworden van de fraude, halk september, 40 procent minder waard geworden. Daardoor heeft bijvoorbeeld het staatspensioenfonds van Noorwegen circa 500 miljoen euro verloren.

Overigens is het schandaal sinds afgelopen week in wéér een nieuwe fase beland met de bekendmaking door het Duitse autobedrijf dat er niet alleen gefraudeerd is met de registratie van stikstofoxiden, maar ook met het brandstofverbruik en de uitstoot van het broeikasgas CO2. Dit niet alleen bij auto’s die op diesel rijden, maar ook bij benzine-auto’s van VW.

Door de omvang van de fraude, en omdat VW een van de belangrijkste bedrijven van Duitsland is, nemen zorgen over mogelijke gevolgen toe. Maar volgens Jens Weidmann, de president van de Duitse centrale bank, zijn die ongegrond. Er zijn geen tekenen dat andere bedrijven last hebben van het VW-schandaal, zei hij gisteren in dagblad Tagesspiegel. „Ondanks een lichte vertraging van de groei in het tweede halfjaar, is er nog steeds sprake van een sterke hoogconjunctuur in Duitsland”, aldus Weidmann.