Met 130 kilometer naar Parijs

Op iets meer dan de helft van de autosnelwegen in Nederland mogen auto’s vanaf volgend jaar 24 uur per etmaal maximaal 130 kilometer per uur rijden. ’s Nachts geldt die limiet dan zelfs op 61 procent van de wegen. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) liet dat vorige week weten.

Een besluit dat zij dus mede nam namens haar (nieuwe) staatssecretaris van Milieu, Sharon Dijksma (PvdA), die op hetzelfde ministerie bivakkeert. Deze bewindsvrouw maakte vanochtend de Nederlandse inzet bekend voor de mondiale klimaattop, die eind deze maand in Parijs begint. Nederland wil een breed, juridisch bindend klimaatakkoord waarbij snelle uitstootvermindering en aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering goed in balans zijn. „De tijd van vrijblijvendheid is voorbij, het klimaat is een verantwoordelijkheid van ons allemaal”, meldde Dijksma.

Het een laat zich moeilijk met het ander rijmen. Zeker, de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 komt niet als een verrassing. Als milieunormen (de toegestane uitstoot van stikstof) het toelaten wordt dit maximum ingevoerd; het streven van het kabinet is dat uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen deze snelheidslimiet gaat gelden. Het is waar dat meer uniformiteit met de maxima de duidelijkheid voor de automobilist ten goede komt.

Ook klopt het dat het welslagen van de klimaattop van de Verenigde Naties niet afhangt van de vraag of er in Nederland, net als in diverse andere landen in Europa, 130 mag worden gereden. Menig autobestuurder zal het bovendien op prijs stellen dat hij het gaspedaal op meer wegen wat dieper mag indrukken, ook al is de tijdwinst die hij ermee boekt vrijwel verwaarloosbaar. Het is een verleiding die nu al moeilijk is te weerstaan.

Maar toch. Vier jaar geleden, op de dag dat de VN-klimaattop in Durban begon, maakte Schultz de invoering van de 130 kilometer als maximumsnelheid in Nederland bekend. Nu openbaart ze de uitbreiding van het aantal wegen waarop dat mag worden gereden aan de vooravond van de klimaattop. Dat is geen goede gewoonte en geen goed voorbeeld. Het streven van de Europese Unie naar een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 40 procent in 2030 wordt er zeker niet mee gediend.

Hier komt bij dat het schandaal met Volkswagen nog eens aantoonde dat auto’s aanzienlijk meer vervuilen dan bij neptesten bleek. Wie de maximumsnelheid verhoogt, vergroot ook de uitstoot van schadelijke stoffen. Dat is slecht voor het milieu en de volksgezondheid. Als de tijd van vrijblijvendheid voorbij is, zoals staatssecretaris Dijksma stelt, komt het aan op daden waaruit dat besef blijkt.