Dit is de Chinese versie van internet

Foto: Weibo

Het Chinese internet lijkt op dat van ons, maar is net anders. Zij hebben geen Twitter maar Weibo. Geen YouTube maar Youku Tudou. Geen Tinder maar Momo. Voor elk internetfenomeen dat wij westerlingen tot ons dagelijks leven rekenen, ontstond de laatste jaren een Chinese versie.

Internetdiensten als Facebook en YouTube worden geblokkeerd, omdat er berichten op staan die door het regime als bedreigend worden gezien. Andere westerse internetbedrijven, zoals Uber en Airbnb, hebben de grootste moeite de Chinese markt van ruim zeshonderd miljoen internetgebruikers te veroveren.

Inmiddels zijn veel Chinese internetdiensten, zoals datingapp Momo en sociaal platform WeChat, hun westerse concurrenten allang voorbijgestreefd in gebruikersaantallen of functionaliteit. Een spoorboekje voor het Chinese internet in twaalf succesvolle internetbedrijven en hun westerse tegenhangers:

baidu

Baidu = Google

Baidu, de op drie na grootste website ter wereld, haalt 90 procent van zijn bezoek uit China. De Chinese versie van Google verdient het meest aan advertenties, maar staat erom bekend in de meest uiteenlopende branches te investeren: van online reisbureaus tot bioscoopkaartjes en taxidiensten. De beurswaarde bedraagt 69 miljard dollar (64 miljard euro). Via Baidu is Baidu Baike bereikbaar, de Chinese Wikipedia. Want ook Wikipedia wordt geblokkeerd in China.

youku

Youku Tudou = YouTube en Netflix

“Het Chinese antwoord op YouTube en Netflix” laat nu ook door gebruikers gemaakte video’s toe. Streamt niet alleen Zuid-Koreaanse romantische films, maar ook de Chinese versie van Big Brother. Internetreus Alibaba wil de videodienst inlijven voor 4,2 miljard dollar, maar de aandeelhouders moeten nog akkoord gaan. Youku Tudou heeft naar eigen zeggen meer dan vijfhonderd miljoen actieve gebruikers die jaarlijks tweehonderd miljard video’s bekijken. Ter vergelijking: de teller bij Netflix staat eind dit jaar naar verwachting op zo’n 79 miljoen wereldwijde abonnees.

taobao

Taobao = Marktplaats.nl en eBay

Dochteronderneming van Alibaba (12,3 miljard dollar omzet in 2015) waarop alles te koop is. Voor een klein bedrag kan iedereen op Taobao een winkel openen, en dat doen Chinezen massaal. Taobao is opgericht in 2003 om de concurrentie met eBay in China aan te gaan. Tegen 2010 had Taobao 80 procent van de Chinese e-commerce-markt in handen en was eBay uit China vertrokken.

wechat_windows

WeChat = Facebook en WhatsApp

Je kunt een hoop doen op China’s belangrijkste sociale platform. Chatten met vrienden, gamen, geld overmaken, videoconferenties houden, eten bestellen, het nieuws bijhouden, een taxi bestellen of een afspraak maken bij de dokter. Het sociale netwerk speelt een centrale rol in miljoenen Chinese levens en wordt meestal omschreven als een mix tussen Facebook en WhatsApp. Eigenaar Tencent is het op vier na grootste internetbedrijf ter wereld - na Google, Amazon.com, eBay en Facebook - en heeft een beurswaarde van 186 miljard dollar.

didikaudi

Didi Kuaidi = Uber

Didi Kuaidi strijdt momenteel met Uber China om de leidende positie in de grootste taximarkt ter wereld. Didi Kuaidi, gefinancierd door Alibaba, Tencent en het Japanse SoftBank, zou dit jaar 557 miljoen dollar verlies hebben geleden. De twee concurrenten proberen zoveel mogelijk chauffeurs aan zich te binden en dat kost bakken met geld: de rest van dit jaar en volgend jaar gaan de taxi-apps vier miljard dollar “verbranden” om aan kop te komen op de Chinese taximarkt.

weibo

Weibo = Twitter

De Chinese blokkade van Twitter maakte de weg vrij voor Weibo, China’s grootste microblogging platform en een van China’s populairste websites. Het bedrijf maakte in april vorig jaar een succesvolle beursgang en heeft een beurswaarde van 3,6 miljard dollar. De censuur op Weibo is fors. Zo worden url’s van internationale nieuwssites en verboden woorden (zoals Tiananmen) geblokkeerd. De Britse zakenwebsite International Business Times vond via een crowdsourcingproject zeker 1188 geblokkeerde woorden op Weibo.

lufax

Lufax = Geldvoorelkaar.nl en Lending Club

In Nederland heb je geldvoorelkaar.nl, in de VS Lending Club. Maar ook in China zijn internetdiensten waarmee particulieren elkaar geld lenen populair. Er zouden vijftienhonderd van dit soort peer-to-peer leenplatforms in China bestaan, maar Lufax (gewaardeerd op 10 miljard dollar) is de grootste. Op 1 juli had het tien miljoen geregistreerde gebruikers.

Tujia

Tujia = Airbnb

De Chinese Airbnb haalde deze zomer 300 miljoen dollar op om uit te breiden naar het buitenland. Het pakt de particuliere huizenverhuurbusiness net iets anders aan dan zijn westerse concurrent. De site is verantwoordelijk voor de inspectie en het schoonmaken van appartementen, terwijl Airbnb die zaken aan de eigenaars zelf over laat.

meituan

Meituan-Dianping = Groupon en Yelp

De Chinese Groupon en Yelp gaan fuseren. Meituan, marktleider op het gebied van groepskortingen en Dianping, dat gebruikersrecensies- en reserveringen van restaurants, winkels en andere lokale diensten aanbiedt, zijn samen 15 miljard dollar waard.

elome

Ele.me = Thuisbezorgd.nl

Met veertig miljoen gebruikers in 260 steden is Ele.me China’s succesvolste maaltijdbezorgservice. Het is de vraag hoe lang Ele.me (“heb je honger?” in het Mandarijn) aan kop blijft. De site krijgt forse concurrentie van onder andere Meituan en Baidu’s bezorgservice Waimai.

Momo-app-01

Momo = Tinder

Ondanks de censuur loopt het aantal Chinese seksblogs en datingsites in de duizenden. Amoureus, zoals Momo vertaald moet worden, is met honderdtachtig miljoen  gebruikers China’s grootste datingapp en heeft een beurswaarde van 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro), Tinder zou nu zo’n 1,6 miljard dollar waard zijn.

blued

Blued = Grindr

Homoseksualiteit is in China een groot taboe, dus gebruiken veel homo’s internet om elkaar te ontmoeten. Datingapp Blued, ook beschikbaar in Nederland, heeft inmiddels vijftien miljoen gebruikers. Dat zijn er vijf miljoen meer dan zijn westerse tegenhanger Grindr.