Yoga in spijkerbroek

De spijkerbroek lijkt steeds meer op de sportlegging.

Ontwerpers werken aan hybrides die ook in de lengte rekken.

De meest flatteuze broek die je kunt bedenken”, schrijft de Britse columnist en schrijver Caitlin Moran in haar feministische bestseller How to be a woman, „is een zwarte hardloopbroek met een gigantisch percentage lycra. Je dijen en kont lijken er heel slank in. Al twee jaar probeer je de moed bij elkaar te rapen om hem in het openbaar te dragen, maar op het laatste moment schrik je altijd terug.”

Morans boek kwam uit in 2011. Of het aan haar te danken is of niet, vier jaar later deinzen steeds minder vrouwen ervoor terug hun hardloopbroek aan te trekken als ze niet aan het sporten zijn.

Op een symposium vorige week tijdens Kingpins, een jeansvakbeurs in Amsterdam, vertelde de Italiaanse denimveteraan Adriano Goldschmied, mede-oprichter van onder meer Diesel en Replay, vorige week hoe hij twee keer met een vriendin meeging om haar kinderen van hun school in Beverly Hills op te halen. Het ene moment droegen de moeders allemaal jeans, twee jaar later waren dat er nog maar „vier van de tien”. De rest had een sportlegging aan. En niet alleen omdat ze op het punt stonden te gaan hardlopen of op weg waren naar de sportschool. Ook mensen die niet sporten zien er graag fit uit. Goldschmieds verhaal raakte ook aan een teer punt: de opmars van de sportlegging lijkt vooral ten koste te gaan van de denimindustrie.

Het kan natuurlijk dat vrouwen hun skinny jeans hebben ingeruild voor een sportbroek omdat ze weleens wat anders aan hun benen willen dan dat eeuwige blauw. Het is ook goed mogelijk dat ze vinden dat jeans niet voldoende meegeven. Broeken worden weliswaar steeds flexibeler – Levi’s heeft een skinny jeans die tachtig procent de breedte in kan – maar zelfs zo’n moderne stretchjeans kan niet tippen aan het comfort en de gestroomlijnde vorm van een sportlegging.

Jegging

Aan de meeste jeansmerken is de sportleggingtrend niet geheel voorbijgegaan. De een paar jaar geleden populaire jegging was nog een kruising tussen een skinny jeans en een legging. Inmiddels heeft een aantal denimmerken modieuze sportbroeken in de collectie. Bij G-Star vind je allerlei joggingbroeken en voor vrouwen een zwarte sportlegging, bij het eveneens Nederlandse Denham indigoblauwe joggingbroeken. Vier jaar geleden introduceerde het Italiaanse Diesel ‘Joggjeans’, die net als joggingbroeken extra zacht zijn aan de binnenkant. ‘Activewear denim’, noemt Diesel deze categorie. Dit najaar komt Diesel met Actyvista: strakke broeken voor vrouwen die weliswaar van donkerblauwe denim zijn gemaakt, maar die gesneden zijn en aanvoelen als sportleggings.

Goldschmied verwacht voor de toekomst: multifunctionele broeken van materialen die er aan de buitenkant uitzien als klassieke katoenen denim, maar die zich gedragen als sporttextiel. Het zijn stoffen die niet, zoals de klassieke (stretch)denim, worden geweven, maar die worden gebreid of hybrides zijn van geweven en gebreide stof, waardoor ze ook in de lengte rekken. In de nieuwe gebreide denim zitten behalve katoen en lycra ook polyester of andere kunstvezels die lubberen tegengaan.

Zelf lanceert Goldschmied komend voorjaar op zijn 71ste een nieuw merk, A Cynetic, waarbij alles gemaakt is van gebreide denim. De nieuwe stoffen zullen niet alleen het comfort, maar ook het het uiterlijk van spijkerbroeken voor altijd veranderen, denkt hij. Wassingen kun je ook toepassen op gebreide denim, maar rafels en gaten werken niet in tricot, en gulpen en taillebanden zijn eigenlijk overbodig. „We moeten geen dingen maken die we al kennen, maar vooruitkijken”, aldus Goldschmied. Waarbij hij er voor het gemak maar even vanuit gaat dat we altijd dol zullen blijven op denimblauw.