Wel gratis ontwerpen maar geen gratis ontbijt

Een reclamebureau wil een einde aan ‘gratis klussen’ in de creatieve sector.

Het eetcafe levert geen ontbijt op zicht. Foto YouTube

Werk leveren op zicht en dan hopen dat iemand er in de toekomst voor wil betalen. ‘Specwerk’, zoals het genoemd wordt, komt in de creatieve sector veel voor. Een Canadees reclamebureau stoort zich eraan en maakte een filmpje waarin te zien is hoe andere ondernemers reageren op dat soort verzoeken.

Specwerk is een afkorting van “speculatief werk” - een uit het Engels afkomstige term voor creatieve producties om aan potentiële opdrachtgevers te laten zien wat je in huis hebt. Makers hopen zo in de toekomst betaalde klussen binnen te halen. Gangbaar voor bedrijven die bijvoorbeeld filmpjes, teksten en muziek nodig hebben. Minder gangbaar voor mensen die niet zeker weten of ze $1,75 over hebben voor een kop koffie.

Een acteur van het reclamebureau bezocht onder meer een architect, een personal trainer en een lijstenmaker. De argumenten die de ‘klant’ gebruikt, zijn voor mensen uit de creatieve sector herkenbaar: we willen eerst zien waar we voor betalen, het kan opdrachten opleveren in de toekomst en hoe kom je anders aan klanten?

“Hou me niet voor de gek. Kom op, m’n zaak uit. Ik ben druk.”

De makers van het filmpje nemen overigens naar eigen zeggen al vijf jaar geen specwerk meer aan. Die beslissing heeft tot nu toe nog niet tot een faillissement geleid.

Bekijk het filmpje hier: