‘Staatssecretaris Wiebes is voor ons lastig bereikbaar’

De Tweede Kamer wordt dagelijks overspoeld door zakenmensen. Wie zijn het en wat willen zij?

Wie Kees Goudberg

Is Voorzitter Stichting Autogas Nederland (SAN)

Leeftijd 65 jaar

Wanneer Dinsdag 3 november

Foto David van Dam

Bent u er nu al weer?

„Klopt. Twee jaar geleden boden wij ook een petitie aan de vaste commissie voor Financiën aan. Toen ging het over de accijnsverhoging. Nu hebben we het wat breder getrokken. Door verschillende overheidsmaatregelen is de positie van de lpg-sector de afgelopen jaren nogal verslechterd.”

Hoe dan?

„Die accijnsverhoging kwam er, met 7 cent per liter. Dat heeft niemand kunnen tegenhouden. Daarnaast is de motorrijtuigenbelasting ook onevenredig hoog voor auto’s die op gas rijden. Zodra je een lpg-installatie in je auto laat bouwen word je zwaarder aangeslagen. Terwijl dit toch echt schoner is dan diesel en benzine. Ten slotte is de bijtelling voor leaserijders in een lpg-auto veel hoger dan voor diesel- en hybridenrijders. Door al deze negatieve factoren is het onaantrekkelijk geworden om op gas te gaan rijden. Dat heeft de sector zwaar geraakt. Het volume lpg is in 2014 met 23 procent gedaald en dit jaar al met 13 procent.”

Wat verwacht u van de Tweede Kamer?

„Als een paar van deze maatregelen worden teruggedraaid of verbeterd, zou dat zou autorijders niet langer afschrikken om op lpg over te stappen. Dat wordt nu al jaren ontmoedigd.”

Staatssecretaris Wiebes van Financiën komt u op één punt al tegemoet. De bijtelling voor diesel, benzine, hybride en lpg wordt in 2019 hetzelfde.

„Dat klopt, maar wij willen dat die nieuwe categorieën en tarieven voor de bijtelling komend jaar al ingaan. Als de ongelijkheid nog een paar jaar blijft bestaan dreigt onze sector ten onder te gaan, en verdwijnt alle lpg-kennis naar het buitenland.”

De plannen met de autobelasting heeft Wiebes al lang in zijn ‘Autobrief II’ gemaakt. Bent u niet te laat?

„Die brief is op voorstel van een consortium uit de autobranche en milieuorganisaties geschreven. Wij waren niet welkom. We hebben wel bij Financiën aangeklopt, maar kwamen telkens niet verder dan ambtenaren. Wiebes is voor ons lastig bereikbaar.”

Waarom zou uw petitie dit keer wel zin hebben? Er kwamen maar drie Kamerleden luisteren.

„Het debat over de autobelastingen is pas in december. We hebben nieuwe informatie aangeleverd. Wellicht leidt dat tot nieuwe en betere vragen aan de staatssecretaris. Verschillende fracties vinden dat wij een punt hebben, waaronder de PvdA.”

Werkt stille diplomatie niet beter dan hier in de Statenpassage een briefje voorlezen?

„Dat doet de lpg-branche al jaren. Maar dat heeft dit keer nog niet tot het gewenste effect geleid, dus vinden we wat extra aandacht wel gewenst. Als we niks doen weten zeker dat er niks gebeurt.”