Olympische ploeg gaat commercieel: Team NL

Op het tenue van de Olympische ploeg van de afgelopen Winterspelen stond ook TeamNL. Foto: ROBIN VAN LONKHUIJSEN/ANP

De olympische ploeg gaat commercieel en heet voortaan Team NL. Sportkoepel NOC*NSF, verantwoordelijk voor uitzending van sporters naar de Spelen, gaat voor Team NL afzonderlijk sponsors zoeken om alle noodzakelijke voorbereidingen op de Spelen mede te kunnen financieren.

Nu is NOC*NSF daarvoor nog afhankelijk van de Lottogelden en bijdragen van het ministerie van VWS. Door forse terugloop van Lottogelden is op weg naar Rio zo’n groot tekort ontstaan dat een aantal olympische sporters geen geld meer krijgt. Drie jaar werd bezuinigd. En voor 2016 (Spelen in Rio) daalde het budget van chef de mission Maurits Hendriks nog eens van 37,9 naar 33,7 miljoen.

Tot ‘Rio’ denkt Hendriks met de nodige creativiteit het prestatiepeil op niveau te houden, maar hij ziet zonder aanvullende inkomsten de voorbereidingen op de Winterspelen van Pyeongchang (2018) en de Zomerspelen van Tokio (2020) in gevaar komen. Hij wil terug naar het oorspronkelijke budget van zeker 40 miljoen euro.

Team NL krijgt een digitaal platform voor alle wetenswaardigheden over de olympisch ploeg. Daaraan zullen ook de sociale media worden gekoppeld. Het platform Team NL wordt begin volgend jaar operationeel. Eind deze maand wordt het logo Team NL gepresenteerd. Kopstukken van de olympische ploeg met de allure en status van Ranomi Kromowidjojo, Epke Zonderland of Dafne Schippers zullen worden ingezet als ambassadeurs voor de teamsponsors.