Olympische ploeg ‘Team NL’ gaat op de commerciële toer

De Nederlandse olympische ploeg gaat commercieel en heet voortaan Team NL. Sportkoepel NOC*NSF, die verantwoordelijk is voor uitzending van sporters naar de Olympische Spelen, gaat voor Team NL afzonderlijk sponsors zoeken om alle noodzakelijke voorbereidingen op de Olympische Spelen mede te kunnen financieren.

Nu is NOC*NSF daarvoor nog afhankelijk van de Lottogelden en bijdragen van het ministerie van Sport. Door een stevige terugloop van de Lottogelden is op weg naar Rio de Janeiro een dusdanig groot tekort ontstaan dat een aantal olympische sporters geen geld meer krijgt.

Zo hebben de zeilsters Afrodite Zegers en Anneloes van Veen, nummer vijf van de wereld in de 470-klasse, op dit moment geen geld voor hun voorbereiding op Rio.

Drie jaar op rij moest stevig worden bezuinigd in de Nederlandse topsportwereld. Voor 2016, het jaar van de Spelen in Rio, is het budget van chef de mission Maurits Hendriks, tevens technisch directeur van NOC*NSF, nog eens gedaald van 37,9 naar 33,7 miljoen euro.

Tot ‘Rio’ denkt Hendriks met de nodige creativiteit het prestatiepeil op niveau te houden, maar hij ziet zonder aanvullende inkomsten de voorbereidingen op de Winterspelen van Pyeongchang (2018) en de Zomerspelen van Tokio (2020) serieus in gevaar komen. Hij wil terug naar het oorspronkelijke budget van zeker 40 miljoen euro.

Team NL krijgt een digitaal platform voor alle wetenswaardigheden over de olympische ploeg. Daaraan zullen ook de sociale media worden gekoppeld. Het platform Team NL wordt begin volgend jaar operationeel. Eind deze maand wordt het logo van Team NL gepresenteerd.

Kopstukken van de olympische ploeg met de allure en status van zwemster Ranomi Kromowidjojo, windsurfer Dorian van Rijsselberge, turner Epke Zonderland of hardloopster Dafne Schippers zullen worden ingezet als ambassadeurs voor de teamsponsors.