China wil verkoop nepartikelen uitbannen

Het land wil daarvoor onder meer het gebruik van online nepidentiteiten aan banden leggen.

Neptassen in Shanghai Foto: Simon D/Flickr

China wil de verkoop van namaakartikelen via internet binnen drie jaar “volledig uitbannen”. Het land wil daarvoor onder meer het gebruik van nepidentiteiten aan banden leggen en elektronische tags invoeren om producten beter te kunnen volgen, schrijft de Chinese regering op haar website aldus persbureau Reuters.

Het land wil de samenwerking tussen de opsporingseenheden van verschillende regio’s, zoals Peking, Tianjin en de Yangtze-delta, verbeteren. De opsporingsambtenaren moeten bij hun zoektocht naar nagemaakte artikelen en de verkopers bovendien meer gebruik maken van beschikbare online databases.

China probeert sinds de toetreding tot de Wereldhandelsorganisatie in 2001 de handel in nepgoederen al een halt toe te roepen. Het land moest toen de wereldwijde standaard voor intellectuele eigendomsrechten erkennen. Vorig jaar was echter nog altijd ruim veertig procent van de online verhandelde goederen nagemaakt of van slechte kwaliteit, meldde het staatspersbureau Xinhua eerder deze week.

Fabrikanten van luxe artikelen klagen al langer over de hoeveelheid nepartikelen die in omloop zijn in China. Eerder dit jaar klaagde Kering, het bedrijf achter Gucci en Yves Saint Laurent, het Chinese internetbedrijf Alibaba nog aan. Als voorbeeld werd toen de handel in Gucci-tassen genoemd. Waar een echt exemplaar voor bijna 800 dollar over de toonbank gaat, kost een nep exemplaar op Ali Baba soms maar 5 dollar.

In 2011 werden er 22 compleet nagemaakte Apple Stores ontdekt in China. Ook IKEA’s zijn volledig nagemaakt.