Wie houdt het droog bij deze kerstreclame?

Het is de enige kerstreclame – de enige reclame – waar het Verenigd Koninkrijk op zit te wachten. Terecht. Ook dit jaar overtreft warenhuis John Lewis met gemak de concurrentie. En uit de reacties op sociale media op te merken, zat het land vanochtend huilend achter de computer door een twee minuten durend filmpje.

Man on the Moon gaat namelijk, net als voorgaande jaren, nauwelijks over kopen maar over het kerstgevoel. Dit jaar is de boodschap dat kerst de tijd is om aan eenzame ouderen te denken. De uitsmijter: “Laat deze Kerst iemand zien dat je van hem houdt.”

De reclame werd gemaakt in samenspraak met Age UK. Volgens de ouderenbond missen meer dan één miljoen Britse ouderen contact met vrienden, familie of buren. In Nederland hebben volgens de ouderenbond 200.000 ouderen slecht eens in de maand sociaal contact.

Met de reclames speelt John Lewis in op de waarden die de Britten graag zelf aan Kerst toedichten: filantropie, liefde voor de familie, en welbehagen. Hoewel winkelen – zeker bij grote luxueuze Londense warenhuizen als John Lewis – net zo hoort bij een Engelse Kerst als de boom waar de pakjes onder komen te liggen.

Als sinds de vorige eeuw is het niet meer de kerk die met adventzondag Kerst inluidde, maar de Londense warenhuizen met hun kerstetalages. Hoogleraar Mark Connelly van de University of Kent, die een boek over de geschiedenis van Kerstmis schreef, vertelde twee jaar geleden tegen NRC:

Winkelen voor het Kerstfeest werd gepresenteerd als een legitieme reden om uit te geven. Je hoefde je niet materialistisch te voelen, omdat je koopt om de best mogelijke reden: het verspreiden van vreugde.

John Lewis maakt al sinds 2009 kerstreclames met die boodschap, de verhalende filmpjes kwamen in 2011 met een advertentie die ‘The Long Wait’ heette over een jongetje dat aftelde naar Kerst. Niet om zelf een cadeau te krijgen, maar om zijn ouders er een te geven. De verkoop groeide tussen het uitbrengen ervan en Kerst met 9,3 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Het filmpje van vorig jaar, over de vriendschap van een jongetje en zijn pinguïn, werd in de eerste 24 uur meer dan 100.000 keer genoemd op sociale media, en was vanochtend meer dan 24 miljoen keer online bekeken. De reclames worden ook op televisie uitgezonden.

https://www.youtube.com/watch?v=iccscUFY860

Dit jaar vertelt de reclame het verhaal van een meisje dat via een telescoop een man op de maan ziet zitten. Op allerlei manieren probeert ze hem te bereiken. Het nummer is Half the World Away van Oasis, en wordt gezongen door de Noorse Aurora Aksnes.

De eerste reacties zijn positief:

Al zijn er natuurlijk mopperaars: