Vooral ouders hechten aan Sesamstraat

Het besluit om Sesamstraat niet langer uit te zenden op NPO1 oogst kritiek, vooral bij oudere kijkers. „#JeSuisPino.”

„Het goede nieuws is dat Sesamstraat blijft bestaan”, zegt Paul Römer van omroep NTR. „Maar we raken onze plaats op NPO 1, het hoofdveld, helaas kwijt.” Het bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) haalt in het komende jaar het populaire kleuterprogramma van NPO 1 af. Sesamstraat is nog wel te zien, in de ochtend op NPO 3 en in de namiddag op themakanaal Zappelin Xtra, en op verschillende online platforms. Het ‘kinderuurtje’, van vijf tot zes uur ‘s middags – waarin ook KRO Kindertijd te zien is – wordt vervangen door het ouderenprogramma Tijd voor MAX, dat verhuist van NPO 2.

Het besluit werd gisteravond bekend en zorgde meteen voor veel ophef, op Twitter („#JeSuisPino”) en Facebook. Ook de politiek liet vanochtend al van zich horen. Socialistisch Kamerlid Jasper van Dijk (SP) wil staatssecretaris Dekker (VVD, Media) dinsdag op het matje roepen, en roept de bevolking op om in opstand te komen: „Dit gaat puur om kijkcijfers. Terwijl de publieke omroep zich juist moet richten op educatie en cultuur, waar Sesamstraat bij uitstek een voorbeeld van is.” D66 sprak op Nu.nl van „een commerciële wind door Hilversum.”

Römer: „Ik begrijp de emoties heel goed, Sesamstraat zit zo diep in onze cultuur verankerd. Zelfs mensen die al twintig jaar niet meer kijken, vinden dit erg.” Maar hij heeft wel enig begrip voor het besluit: „Kinderen kijken steeds meer via andere kananalen. En NPO 1 is een familiezender, die hogere aantallen kijkers moet trekken op dat tijdstip.”

De samenstellers van tv-avonden willen graag een goed bekeken programma in de vooravond, in de hoop dat de kijkers dan de rest van de avond op die zender blijven hangen.

Frans Klein, als tv-directeur van de NPO verantwoordelijk: „Het protest komt vooral van ouders en grootouders, die op dat tijdstip meekijken en die het uit melancholie en gewoonte vervelend vinden dat het verdwijnt. Maar voor hen wordt Sesamstraat niet gemaakt.” Volgens Klein kijkt de kleuter allang elders. „Dit sluit aan bij het veranderende kijkgedrag van de jeugd. We hebben een Zappelin-app gelanceerd, die maar liefs 700.000 keer is gedownload. Kleuters kijken op de iPad, op de website Zappelin.nl of op NPO 3. Sesamstraat is all over the place.”

Volgens Suzanne Kunzeler, coördinator jeugd, is het kijkcijfer van Sesamstraat op NPO 1 weliswaar veel hoger dan op NPO 3, maar kijken op de laatste zender wel meer kleuters, de doelgroep. Kunzeler ziet het verdwijnen van het kinderuurtje op NPO 1 als teken van emancipatie van jeugdzender NPO 3: „NPO 1 is niet bedoeld voor kinderprogramma’s. NPO 3 is al een paar jaar marktleider in de doelgroep. We hebben NPO 1 niet meer nodig. We kunnen zonder zijwieltjes fietsen.”