The Basement: Hotel New York zoekt het hogerop

Wat zijn de nieuwe, beste restaurants van Rotterdam? Frank van Dijl en Wim de Jong brengen wekelijks voor NRC in kaart wat de stad te bieden heeft.

Met het een week geleden geopende The Basement heeft HNY aan sfeer en monumentaliteit niets ingeboet. Foto Wim de Jong

Naar binnen kijken kon helaas niet, de paar ramen waren tot in de kleinste hoekjes afgeplakt. En dus was het de afgelopen maanden gissen naar wat er in de kelder van Hotel New York (HNY) nou precies werd uitgespookt. De bedrijfsleiding maakte weliswaar al snel bekend dat er in dat souterrain een luxe, tweede restaurant zou komen. Maar die boodschap hoefde trouwe HNY-fans niet meteen gerust te stellen. Uit een wel heel oubollig krantje dat het hotel ten tijde van de verbouwing uitgaf, ontstond in elk geval gemakkelijk de indruk dat het zo maar op de vestiging van een ondergronds pannenkoekenhuis kon uitdraaien.

Die vrees is gelukkig niet bewaarheid. Integendeel. Met het precies een week geleden geopende The Basement heeft HNY aan sfeer en monumentaliteit niets ingeboet.

Een eerste verkenning van het 400 vierkante meter grote restaurant leert dat alvast één aspect van de uitbreidingsoperatie goed heeft uitgepakt. Het is HNY-eigenaar Harry Westers (Westcord Hotels) en ontwerper Michiel Ruijgrok gelukt om The Basement eruit te laten zien alsof de zaak altijd al op die plek heeft gezeten. Alles in het bruingrijze art deco-interieur mag dan splinternieuw zijn, er is tegelijkertijd ook niet overdreven veel verbeeldingskracht voor nodig om je in een uitstekend geconserveerde jazz- of herenclub uit het New York van de jaren twintig te wanen.

Volgens marketing- en salesmanager Ellen Spoor van HNY is dat ook precies de ambiance die The Basement wil uitstralen. Waarbij de huidige tijdgeest overigens niet bovenaan de keldertrap hoeft te blijven staan. Ook chefkok Edward de Ridder (eerder The Park, Rotterdam en Huis ter Duin, Noordwijk) omarmt bijvoorbeeld de trend om van meergangenmenu’s af te stappen en de meeste gerechten op de kaart klein te houden. Daarop staan opnieuw in zwang geraakte klassiekers als hert, kalfswang, makreelfilet, steak tartare en risotto (alle rond €15,-).

De houtskoolgrill en het ‘cocktailstation’ ontbreken evenmin in het 150 plaatsen tellende The Basement. De Rotterdamse cocktailkampioen Dyon Seedorf heeft tien exclusieve shakes en mixen voor het kelderrestaurant gecreëerd, die alle zijn geïnspireerd op het nightlife in de stad New York. Pronkstuk in het souterrain is de elf meter lange, met staal beklede bar waarvan dat station onderdeel is.

Lunchen en dineren kan naar keuze aan hoge borreltafels of in grote boxen met capitonneerde leren banken. Ze moeten onder anderen de zakelijke hotelgasten van HNY verleiden tot de gang naar beneden, zegt Ellen Spoor. „Die mensen willen toch vaak net iets rustiger kunnen zitten dan in onze grote eetzaal.”

Een ander potentieel publiek voor The Basement is natuurlijk dat deel van de cliëntèle dat de kaart in die grote eetzaal (420 plaatsen) meent te zijn ontgroeid. Het gemopper over de traditionele brasseriekeuken die HNY tot dusver voerde, overstemde nog wel eens het enthousiasme over het drukst bezochte hotel-restaurant van Rotterdam (500.000 duizend bezoekers per jaar).

Ellen Spoor: „In het grote restaurant hebben we nooit echt de mogelijkheden gehad om de ware fijnproever aan ons te binden. Ons streven daar is ook altijd geweest om een goede maaltijd voor een eerlijke prijs te kunnen bieden. Dat is ook de hoogst haalbare ambitie als je op een gemiddelde zaterdag duizend couverts uitserveert. Maar in The Basement kunnen we iets anders neerzetten. We doen nu ook mee in het hogere culinaire segment.”