‘Mensen vragen: kan dit óók bier zijn?’

Tristan Spits (links) met twee van zijn kompanen in bierbrouwerij Oedipus: „Hier in Amsterdam durven cafés een ander bierassortiment aan.” Foto Rien Zilvold

‘We willen het anders doen. We staan open voor compleet nieuwe smaken, stijlen en nieuwe manieren van bier drinken.”

Aan het woord Rick Nelson – begin dertig, wilde bos haar, felgekleurd shirt –, één van de vijf ondernemers van bierbrouwerij Oedipus. Een brouwerij in Noord die sinds 2012 bijzondere biertjes maakt. Eerst in potten en pannen in eigen keuken, toen op het Westerdok en sinds afgelopen maart in een grote loods in het steeds hipper wordende Noord. Biertjes met opvallende namen „die tot nadenken aanzetten”, als Ring your mother XXXX, Lekkerbek, Mama, Rubberen Robbie, Mannenliefde en Zwangerschapsyoga. En die, op tap of fles, inmiddels in 82 cafés en restaurants in Amsterdam worden geschonken, zoals in Brandstof, Wilde Zwijnen en Café De Tuin. De flesjes zijn ook online te koop, en op 24 plekken in de stad.

In de loods (32 bij 28 meter) brouwen ze niet alleen nieuwe smaken, maar huizen ook een ‘taproom’ – twaalf bieren op tap met bar –, een kantoortje, de opslag en een artist in residence. Ook organiseren ze zo nu en dan een expositie. Het ziet er precies uit zoals je van een jonge brouwerij verwacht: wat vintage meubeltjes, een zelf getimmerde houten bar en zelfs de felgekleurde taphendels zijn ontworpen door een kunstenaar.

„We willen ons bier ook op een andere manier presenteren”, zegt Tristan Spits. „We proberen bier altijd te combineren met kunst en muziek en we staan op meer evenementen dan alleen bierfestivals.” Met de komst van Tristan werd de hobby geprofessionaliseerd tot een echt bedrijf, met zes flexwerkers. De andere vier (fulltime) ondernemers kenden elkaar al: drie van hen werkten bij café BeerTemple op de Nieuwezijds Voorburgwal. Daar kwamen ze in aanraking met de wondere wereld van bier en ontdekten ze dat Nederland flink achterliep op de nieuwe bierlanden, waaronder Amerika en Denemarken.

Achterin de loods tussen de massieve bierketels is de vaste stek van Sander Nederveen: hij is van de nieuwe recepten. Iets met een heel goede neus en een bèta-achtergrond. Dan heb je nog Paul Brouwer – ja, echt – en Alex Mager, die gaan over de verkoop. En Rick, achtergrond kunstacademie, is verantwoordelijk voor het merk. Denk bijvoorbeeld aan de flesjes: elk etiket wordt ontworpen door een jonge kunstenaar. Die hebben, net als de biernamen een vrije associatie: Oedipus wil geen profiel aan hun bier verbinden. Iedereen mag het drinken, niet alleen de voetbal kijkende man.

Bier brouwen is niet zo heel moeilijk. Naast het Amsterdamse bronwater zitten er vier basisingrediënten in: hop, mout, graan en gist. Van elk ingrediënt zijn er vele varianten en daar kun je dan weer oneindig mee variëren. Rick: „Maar eigenlijk is alles al gedaan. Elke stijl is weleens uitgeprobeerd.”

Wat ze bij Oedipus proberen, zegt hij, is het vinden van hun eigen benadering van bestaande stijlen (als pale ale, IPA, saison). Ze willen meer in smaken denken dan in stijlen. Daarom experimenteren ze veel met het toevoegen van smaakmakers, zoals rabarber, zeezout en koriander. Zelf houden de ondernemers het meest van droog, fris bier met een laag alcoholpercentage. Oedipus’ eerste commerciële biertje was Mannenliefde (6 procent) met limoengras en hete peper. Een van hun laatste biertjes is Salty Dick: een wat zuurder biertje, volgens de mannen de nieuwste trend. Salty Dick smaakt naar grapefruit en limoen, is fris, ziltig en inderdaad wat zuur. Eigenlijk smaakt het niet naar bier. Rick: „Dat zeggen veel mensen. Kan dit óók bier zijn? We hebben in Nederland soms een beperkt beeld van hoe bier smaakt.”

Is Salty Dick niet meer een zomerbiertje? „Nee, wij streven er niet naar dat mensen in de herfst bepaald bier moeten drinken”, zegt Tristan. „We streven naar een nieuwe smaakbeleving.” Ze krijgen vaak gasten die zeggen: ik hou niet van bitter bier. „Achteraf denken ze daar heel anders over. Gasten stellen zich ook kwetsbaar op, omdat ze openstaan voor iets nieuws.” Net als de stad Amsterdam. Hier durven de cafés een ander bierassortiment aan, zegt hij.

En wat brengt de toekomst? Tristan: „Heel veel nieuwe smaken bier. Een grotere brouwerij. En meer feestjes. De loods hiernaast hebben we al gehuurd.”