Hoe noem je je start-up? Een overzycht van de ttrends

Op de tech- en mediabeurs in Dublin zoeken Europese start-ups naar investeerders en klanten. Op zoek naar een opvallende naam denken veel beginnende ondernemers in dezelfde richting.

Precies één meter hadden ze. De honderden start-ups die zichzelf dit jaar op de Web Summit in Dublin presenteerden aan media, investeerders en potentiële gebruikers, moesten met weinig middelen veel doen. Een stukje tafel, waarop net een laptop en wat foldertjes passen, en daarboven een bord met hun naam en logo.

Hoe val je dan op? Veel hangt af van de naam, die pakkend moet zijn en direct duidelijk moet maken wat het jonge bedrijfje doet. Maar dat is niet het enige: de naam moet ook nog eens goed te googelen zijn en de domein- en gebruikersnamen moeten nog niet door een ander zijn gekaapt.

Op zoek naar iets origineels denken veel beginnende ondernemers in dezelfde richting, bleek in Dublin. De vijf opvallendste trends.

Namify

Een trend die niet bij Spotify begon, maar dat is wel het bekendste voorbeeld. Ook op de Web Summit zijn ze te vinden: Doctify staat er, net als Philafy en Outify. Een paar anderen variëren lichtjes op het thema: Medifi, Beaconfy, Fringefy, Taxify24.

Extra letter

Naar voorbeeld van onder meer Fiverr, de website die vraag en aanbod voor kleine klusjes bij elkaar brengt. Veel van de Web Summit-startups doen het trucje na, want: een uniek woord, opvallend en grote kans dat de domeinnamen nog vrij zijn. Gezien: Eatt, Athliit, Aliike, Wordeee, Plussh, Diggyy, Floown, Sttreat, Livvic, Rradar, Keeeb, Aoorora en Cabaana.

„Er zijn twee mogelijke antwoorden”, zegt Hadi Abou Reslan uit Libanon op de vraag waarom Wordeee drie e’s heeft. „Ten eerste was Wordee met twee e’s al vergeven. Maar mijn interessante antwoord zou zijn dat die drie e’s staan voor electronic, entertainment, evolution. Het is een backronym: eerst hadden we het woord en toen verzonnen we waar het de afkorting voor zou kunnen zijn.”

Letter minder

„Inderdaad, net als Flickr”, zegt Arthur Abergel van SneefR, uit Frankrijk. Ze hebben een varkentje als logo, die goede deals ‘opsnuift’ voor deze koop- en verkoopsite. „En als je dit googelt, vind je alleen ons.” Ook gezien: Clickin, Scriptr, Loqr, Snizl, Cloakr, Teachlr, Evrybit, Displr, Tickr, Twinkl, Tastd en Jobwalkr.

Q

De q is hip. Onder meer Qlim, Uniqreate, Knoq, Tiq, Seeqle, Quokka, Qrator en Quercus hebben een standje op de Web Summit. Net als Qikspace, een app van Amerikaanse makelij om documenten en notities binnen een team te delen. Oprichter David Smith haakt in op de tijdgeest waarin we allemaal druk zijn en geen seconde te verspillen hebben. Qik, legt hij uit, „is a quicker way to spell ‘quick’.”

XYZ

Achteraf is het gek dat het voor Selexyz niet gewerkt heeft, afgaande op de enorme hoeveelheid start-ups die de afsluitende letters van het alfabet in hun naam hebben. Van Pexter (een Peruaanse Facebook voor huisdieren) tot Beautyx (een Braziliaanse Booking.com voor schoonheidssalons). De X en de Y zijn populair (Coboox, Fluxo, Prynt) maar de Z wint met gemak: Doctourz, Frizbiz, Elymentz, Bayzat, Blitzen, Diyzer, Wazp, Zuzumi, Zarget en Zelfie.

De Nederlanders

De Nederlandse start-ups die in Dublin zijn, lijken niet mee te gaan in deze trends. MiniBrew is aanwezig; een soort Senseo voor bier, waarmee de gebruiker zijn eigen biersoort kan brouwen. Nog een start-up van Hollandse bodem die kiest voor de hoofdletter in het midden: StoryTerrace, dat ghostwriters koppelt aan mensen die een autobiografie willen.

„Veel complimenten” voor de naam kreeg Part-up, zegt oprichter Laurens Waling. Met Part-up vinden mensen elkaar die samen aan een tijdelijk project willen werken. „Het heeft in zich dat je samenwerkt, maar ook dat je daarna weer uit elkaar gaat. En het staat voor ‘participatie-start-up’.”

Voor Bengees had bedenker Soufian Abassi eerst ‘WhatsBay’ in gedachten. De dienst is namelijk een soort eBay (of Marktplaats), maar dan om iets te verkopen onder vrienden of familie. Toen eBay zelf daar lucht van kreeg, staken ze er een stokje voor.

Bengees is daarom vernoemd naar Benjamin Franklin, volgens de ondernemers „het boegbeeld van nijverheid en eerlijkheid” én de man die op het honderddollarbiljet staat, waarmee benji’s ook ‘geld’ betekent. De oprichters zijn er dolblij mee. „Achteraf maar goed dat eBay zich heeft gemeld.”