Gmail kan jouw mailtjes voortaan zelf beantwoorden

Google lanceert deze week Gmail Smart Reply: een functie waarmee je e-mail automatisch kan worden beantwoord. Kan deze ‘bot’ echt al je e-mails begrijpen en beantwoorden?

Foto iStock/Erikona

Word je wanhopig van de hoeveelheid e-mails die je dagelijks moet beantwoorden? Na de soms handige, af en toe artistieke, maar in de meeste gevallen toch hilarische twitterbot is er nu de e-mailbot. Een computerprogramma dat nóg een menselijke taak overneemt, namelijk e-mailen.

Google lanceert deze week Gmail Smart Reply: een functie waarmee een e-mail automatisch kan worden beantwoord. Volgens Google zal de optie deze week nog in de app Inbox voor Android en iOS verschijnen.

Hoe werkt het?

Maar lezen Google-medewerkers dan je e-mail? Nee. Gmail Smart Reply maakt gebruik van ‘machine learning’. Machine learning is een vorm van kunstmatige intelligentie, waarbij computers door middel van algoritmes jouw taal leren spreken.

Gmail Smart Reply ‘leert’ door het taalgebruik en de toon van verschillende soorten e-mails in je inbox te analyseren. Vervolgens codeert Smart Reply op basis van die ‘ervaring’ inkomende e-mails en genereert het kant-en-klare antwoorden die erbij horen. De e-mailbot kopieert dus in feite je gedrag.

Research at Google

Research at Google

 

Alleen simpele e-mails

Het idee is dat je sommige e-mails voortaan met één klik kunt beantwoorden. In jouw woorden. Sómmige e-mails, inderdaad. Want niet alle e-mails zijn geschikt voor een automatisch antwoord.

Voorwaarde is namelijk dat er een ‘ervaring’ bestaat. De bot kan de boodschap van inkomende mails alleen herkennen als eenzelfde conversatie al eens eerder plaatsvond. Bovendien moet de bot in staat zijn een enigszins samenhangend antwoord te verzinnen. In de praktijk komt het er dus op neer dat Smart Reply alleen in staat is simpele e-mails als “kun je morgen afspreken?” of “kun je hier nog even naar kijken?” te beantwoorden.

google

Is een bot-antwoord bot?

Maar wat nou als de bot er totaal naast zit? Gmail Smart Reply dekt zich natuurlijk al in door drie verschillende antwoord-opties te geven. Er kan dan altijd een non-antwoord tussen zitten, of twee. Bovendien beantwoordt Smart Reply je mailtjes nooit écht automatisch. Het genereert slechts standaard antwoorden, die je met één muis of vingerklik kunt verzenden en zelfs nog kunt wijzigen.

Toch blijft het de vraag in hoeverre zo’n standaard antwoord netjes is tegenover de geadresseerde. Marleen Severijnen van taleninstituut Language Partners zegt dat dit afhangt van de mate waarin een e-mail herkenbaar is als ‘standaard’:

“Een standaard e-mail gebruiken, of zelfs al ‘verzonden vanaf mijn iPhone’ onder een mail zetten, wordt in de zakelijke wereld als zeer onbeleefd beschouwd. Je laat er namelijk mee blijken dat je eigenlijk geen tijd voor de ander hebt. Of dat je een excuus hebt voor het afraffelen van een mail: je stond immers bij de bushalte. Een persoonlijke, welafgewogen en met aandacht geschreven e-mail is beleefd. Een standaard antwoord staat daar haaks op.”