Dit schrijven andere media vandaag

Foto iStock

‘Boeboe, baba, we maken Domo vla’ en ‘Tuut tuut, dat is snel, het lijkt de Overtoom wel’. De merken bestaan niet meer, maar hun reclameslogans staan bij veel mensen in het geheugen gegrift. De Telegraaf legt uit waarom deze merken over de kop zijn gegaan.

“Een goed merk moet een positief gevoel bij je opwekken. Merken die verdwijnen, hebben die race niet bij kunnen houden”, weet Richard Otto van de Bond van Adverteerders. Hij is co-auteur van een boek over het komen en gaan van merknamen, getiteld Verdwenen Merken.

Om te overleven moet een merk de tijdsgeest aanvoelen en door de komst van nieuwe media worden merken gedwongen op een andere manier met de consument te communiceren. Dat lukt niet elk merk. Zo verloren we de afgelopen jaren onder meer BenBits, King Corn en Van Gend & Loos.

Een verloren gegaan merk succesvol terugbrengen op de markt lukt zelden.

“Ze zijn niet voor niets ten onder gegaan. Vaak wordt het product één keer uit sentimentele redenen gekocht. Slagen kan, maar dan moet het meer zijn dan oude wijn in nieuwe zakken.”

De comeback van zuiveldrank Tjolk is de uitzondering op de regel. “Het merk wordt in één adem genoemd met schoolreisjes. Het heeft altijd veel fans gehouden”, aldus Otto.

“Maar met DSB Bank kan het echt niet. Daar hangt een negatieve associatie aan.”

Thuis restaurantje spelen met Airdnd

We kennen allemaal Airbnb, slapen bij mensen thuis, sinds afgelopen weekend is er ook Airdnd: uit eten bij mensen thuis. De Volkskrant schoof aan bij twee hobbykoks.

De afkorting staat voor Air Drink´n Dine en het concept is simpel: prik een datum, bedenk een menu, adverteer het op je profiel op de website en speel vervolgens een avondje restaurant.

Herman Duijndam serveert vier gangen voor 32,50, inclusief drankjes. Hij ontvangt twaalf gasten in zijn huiskamer. Rijk worden hij en zijn partner er niet van.

“Meestal spelen we quitte, of we houden een paar euro over. Soms schenken we te makkelijk en draaien we verlies.”

De gasten moeten even wennen aan de informele setting. “Ik had in het begin de neiging op te staan en mee te helpen”, zegt gast Andrea Koster.

De professionele horeca is niet blij met Airdnd. “Zodra je voedsel gaat bereiden en verkopen, moet je je aan alle regels houden die gelden voor een ondernemer: hygiënecodes, brandveiligheid en belastingaangifte”, vindt Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is het met Prinssen eens, maar gaat geen inspecties uitvoeren. “We kunnen niet overal achteraan.”

Werkgevers en werknemers om de tafel in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam vinden vandaag onderhandelingen plaats tussen de havenvakbonden en werkgevers in de containeroverslagsector. Volgens Het Financieele Dagblad staat er veel op het spel.

Door de komst van twee nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte staan maximaal 700 banen op de tocht. Een van de twistpunten is een baangarantie tot 2024, een eis van de vakbond waarvan sommige werkgevers dachten dat het een typefout was. Arbeidsrust is cruciaal in de containeroverslag, een belangrijke sector in de Rotterdamse haven waar ongeveer 4000 mensen werken, want concurrent Antwerpen ligt op de loer.

Er is twee uur uitgetrokken voor het overleg. Als het niet tot een overkomst leidt komt volgende week het actiecomité samen. Al is dat volgens de krant nog geen reden tot ongerustheid: “Pas na veel wapengekletter ontstaat het gevoel dat er echt onderhandeld is. De achterban wil dat immers ook graag zien.”