Column

De Thuiskok: Energieballen

illustratie jet peters

Van al dat gezonde eten krijg je best weleens trek. Handig om dan voedzame snacks bij de hand te hebben. Volgens Jamie mag je van deze energieballen er per keer twee hebben. De koekkruiden kan je ook zelf maken. Je hebt kaneel, nootmuskaat, gemalen kruidnagel, witte peper, gemalen anijszaad en gemberpoeder in ongeveer dezelfde hoeveelheden nodig.

Voor dit recept heb je een keukenmachine nodig. Rooster de cashewnoten en sesamzaadjes in een droge koekenpan op matig vuur tot ze licht goudbruin zijn en laat ze afkoelen. Weeg 40 g van de cashewnoten af, hak ze in een keukenmachine fijn en strooi het poeder op een bord. Doe de rest van de cashewnoten met het sesamzaad, de abrikozen en de gepofte rijst of quinoa in de keukenmachine en hak ze fijn. Schil en rasp er de gember boven en voeg de koekkruiden toe. Laat de machine even draaien en voeg dan de honing toe. Laat de machine nu nog 1 tot 2 minuten draaien, terwijl je de wand een paar keer schoon schraapt, en voeg zo nodig nog een extra lepel honing toe om het mengsel te binden – het duurt een poosje voordat het mengsel één geheel wordt. Draai met vochtige handen 24 balletjes van het mengsel en rol ze door het cashewpoeder. Bewaar de ballen in het resterende poeder. Ze blijven in een luchtdicht bakje zeker twee weken goed.

Sam de Voogt