Maximumsnelheid omhoog op 19 trajecten

Vanaf dat moment mag op 61 procent van de snelwegen 130 worden gereden

Een wegwerker kijkt naar het nieuwe 130 kilometerbord. Foto Robin Utrecht / ANP

Begin volgend jaar gaat de maximumsnelheid op 19 trajecten omhoog naar 130 kilometer per uur. Vanaf dat moment mag op 61 procent van de Nederlandse snelwegen 24 uur per dag (51 procent) of ‘s nachts (10 procent) de nieuwe maximumsnelheid worden gereden.

Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een persbericht. Het betreft onder meer trajecten op de A27, A28, A50, A58 en de A65.

Streefcijfer van 77 procent

De ambities van het ministerie reiken echter nog verder. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD):

“We streven er naar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 km/u kunnen rijden. We krijgen steeds langere, aaneengesloten trajecten waar je 130 km/u mag rijden. Het beeld op de snelwegen wordt daarmee eenduidiger.”

Programmatische Aanpak Stikstof

De maximumsnelheid kan op meerdere trajecten worden uitgebreid door het invoeren van de zogeheten Programmatische Aanpak Stikstof 2015-2021. Door dit programma kan er economische ontwikkeling in de omgeving van natuurgebieden plaatsvinden, aldus het ministerie. Bij de verhogingen wordt rekening gehouden met de normen voor luchtkwaliteit en geluid.

Vorige week werd al afgesproken dat vanaf 1 januari van 19.00 uur tot 06.00 uur op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam 130 kilometer per uur mag worden gereden. Dat werd vooral besloten om een einde te maken aan de onduidelijkheid omtrent de maximaal toegestane snelheid. In augustus werd bekend dat in 2014 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen tot stand is gekomen op de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam.

Speerpunt Rutte-I

In 2012 werd voor het eerst een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur ingevoerd op een select aantal trajecten. Dit was toen een van de speerpunten van het eerste kabinet-Rutte. Naast milieunormen wordt bij een verhoging ook rekening gehouden met de verkeersveiligheid. Zo komen snelwegen met bijvoorbeeld scherpe bochten of korte afritten niet in aanmerking voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.