De Thuiskok: Samosa’s met zoete aardappel

Illustratie Jet Peters

In hartige of zoete gerechten, knapperig gebakken of smeuïg gepureerd, zoete aardappel smaakt altijd goed. Vandaag stoppen we hem in samosa’s. De porties zijn gematigd. Dit hoofdgerecht bevat slechts 338 kilocalorieën. Handig om te weten wie echte trek heeft. Verwarm de oven voor tot 200 °C. Kook de bruine rijst volgens de verpakking, giet af en laat afkoelen. Bak in een braadpan met 1 eetlepel olie het gehakt en 1 eetlepel kerriepoeder op matig vuur. Hak de ui, knoflook, de rode peper en de koriandersteeltjes fijn en snijd de zoete aardappel in kleine stukjes. Doe alles in de pan, bak het al roerend ongeveer 15 minuten, giet er 350 ml water bij en laat het vervolgens 20 minuten pruttelen. Prak het mengsel en breng het op smaak met peper en zout. Laat het afkoelen en roer er de rijst door. Bestrijk de langwerpige vellen filodeeg met een beetje water, schep een deel van de vulling op de onderste rand van elk deegvel en vouw een hoek van het deeg over de vulling heen. Plak het randje dicht met een beetje water. Bak 20 minuten in de oven, of totdat ze krokant en goudbruin zijn. Keer ze halverwege. Snijd de komkommer zonder de waterige kern in kleine blokjes en maak ze aan met het citroensap. Serveer 2 samosa’s per persoon met een lepel yoghurt, een scheutje chilisaus en een schep frisse komkommer.

Sam de Voogt