Annabel voelt en klinkt als een professionele popzaal

Sinds kort heeft Rotterdam weer een volwaardig poppodium: Annabel. Dinsdag speelde de Belgische band Balthazar er.

De nieuwe Rotterdamse popzaal Annabel, met de Belgische band Balthazar, gezien vanaf het balkon. Foto Andreas Terlaak

Als de toetseniste van Balthazar de eerste noten speelt van hitsingle Fifteen Floors gaan bijna duizend man uit hun dak. Tot achterin wordt er meegezongen. Het klinkt als een typische concertavond in een grote stad, gisteren in de splinternieuwe Rotterdamse popzaal Annabel. Maar voor Rotterdam was het lang geleden.

Dit eerste popconcert in Annabel, van de Belgische indierockband Balthazar, raakte binnen vier dagen uitverkocht. Voor De Staat in februari zijn ook allang geen kaarten meer. De twee shows van De Jeugd van Tegenwoordig in april waren binnen een dag uitverkocht, en de show van OpgezwolleTotNu, ook in april, verkocht binnen een paar uur alle kaarten. Rotterdam lijkt dolblij met Annabel.

De Rotterdamse Hettie (44) is dat in elk geval wel. „Ik vind Balthazar leuk, maar ik zou er niet de trein voor pakken. Dus dit komt mooi uit. Als we met onze stad toch op al die internationale lijstjes staan, dan moet je alle basisvoorzieningen van een grote stad hebben. En zo’n podium is dat zeker.”

In de bar bij de entree is nog veel te zien van het grove beton dat de oude Hollywood Music Hall hier achterliet, maar er is net zo veel mooi hout aangebracht en de kamerplanten en grote boom maken het best gezellig. Bij de kluisjes, geen garderobe, zou nog de muntverkoop kunnen staan waarvoor je nu door de drukte van de grote zaal moet. Maar daar zijn genoeg kassa’s om lange rijen te voorkomen.

Die zaal is opvallend breed, en het plafond relatief laag. Een paar betonnen pilaren staan er een beetje in de weg, maar door het hoge podium is het zicht goed, en bovendien houdt het flinke balkon zichzelf niet omhoog. Met een goed, warm geluid komt de gelaagde samenzang van Balthazar zuiver de zaal in. Het voelt en klinkt als een professionele popzaal.

Dat werd tijd. Sinds de sluiting van Watt in 2010, dat juist het gat moest opvullen dat het roemruchte Nighttown vier jaar eerder achterliet, kon zo’n concert niet in Rotterdam. In Rotown spelen bands voor 250 mensen. Metalpodium De Baroeg en jazzclub Bird kunnen respectievelijk 400 en 350 mensen kwijt, maar zijn gericht op specifieke genres. Eigenlijk konden popbands die Rotown waren ontgroeid, zoals Balthazar, alleen nog in andere steden terecht. Annabel heeft plaats voor duizend mensen, bij clubavonden zonder podium iets meer.

De vrienden Claudia (40) en Stefan (34) hebben er lang op gewacht. Claudia: „Ik ben heel blij dat ik niet meer helemaal naar Paradiso hoef. Ik heb daardoor veel shows gemist, want je bent gewoon veel te laat thuis doordeweeks.” Stefan: „Ik vind het ook tof dat dit zonder subsidie kan.”

Maar helemaal zonder subsidie speelt Balthazar niet in Annabel. Aziz Yagoub, de eigenaar van Annabel, probeert het wel zonder gemeentegeld nadat een plan vorig jaar van toenmalig cultuurwethouder Adriaan Visser om een gesubsidieerd podium te vinden mislukte. Maar de programmering van sommige aangekondigde pop- en hiphopavonden (De Jeugd van Tegenwoordig, Douwe Bob, OpgezwolleTotNu), worden verzorgd door café Rotown en de rondreizende concertorganisator Motel Mozaique. En die organiseren hun concerten, ook in Annabel, met behulp van gemeentegelden.

Het zal het publiek bij Balthazar worst zijn. De vrienden Arjan (33), Eelco (32) en Jasper (34) zijn blij met Annabel. „Ik kan me niet voorstellen dat dit nog mislukt”, zegt Arjan, verwijzend naar de eerdere debacles met popzalen in deze stad. „Rotterdam is gewoon klaar voor zo’n zaal.”