Amazon-killer Jet is na vier maanden online al 1,5 miljard waard

Foto AP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Jet.com is al de op drie na grootste online retailer in Amerika. Een grote verdienste aangezien de prijsvechter, die het opneemt tegen Walmart en Amazon, pas in juli werd gelanceerd.

Investeerders zijn dan ook enthousiast over het bedrijf van Marc Lore, die met Diapers.com al tegen Amazon streed en verloor. Volgens Bloomberg haalde Jet vandaag 500 miljoen dollar op uit een nieuwe investeerdersronde. Daarmee komt de geschatte waarde van het bedrijf - met een totale investering van 720 miljoen - op 1,5 miljard dollar uit. In juli liet Lore al weten te streven naar een waarde van drie miljard. (Amazon wordt op zo’n 250 miljard dollar geschat)

Jet concurreert met retailers als Amazon en Walmart door kortingen van gemiddeld 5 procent aan te bieden op producten - uiteenlopend van tandpasta tot gitaren. Die kortingen waren eerst forser, ongeveer 15 procent, maar dan moesten gebruikers een abonnement afsluiten van 49 dollar per jaar (de helft van een Amazon Prime abonnement). Begin oktober stapte Jet af van dit verdienmodel om aantrekkelijker te zijn voor consumenten. Maar investeerders zijn er kennelijk ook erg blij mee.

Kraft Heinz op de schop

Kraft Heinz sluit de komende twee jaar zeven fabrieken, schrijft The Wall Street Journal. Daarbij vallen 2600 ontslagen, zo’n 6 procent van het totale aantal werknemers. Dat laatste is niet heel verrassend, in augustus meldde het onlangs gefuseerde bedrijf dat het 2.500 banen zou schrappen.

Toch is hiermee de sok niet af voor Kraft Heinz. De eigenaren investeringsmaatschappijen Berkshire Hathaway en 3G Capital willen het bedrijf nog verder reorganiseren. Naast de sluiting van locaties in onder andere Federalsburg en Ontario zullen volgens USA Today ook nog eens minstens twee andere fabrieken in Iowa en Illinois volgen.

In een verklaring laat Kraft Heinz weten dat de reorganisatie van het voedselbedrijf ervoor moet zorgen dat het efficiënter en winstgevender zal worden. Dat is nodig omdat consumenten steeds minder bewerkte voedselproducten kopen.

“Our decision to consolidate manufacturing across the Kraft Heinz North American network is a critical step in our plan to eliminate excess capacity and reduce operational redundancies for the new combined company. This will make Kraft Heinz more globally competitive and accelerate the company’s future growth. We have reached this difficult but necessary decision after thoroughly exploring extensive alternatives and options.”

Whole Foods opgejaagd door Walmart

De aandelen van Whole Foods doken diep in de min na de bekendmaking van de kwartaalcijfers, meldt Fortune. De inkomsten van de supermarktketen daalden voor het eerst sinds 2009. Met 0,2 procent, maar de beurs was er niet gerust op.


Want Whole Foods ligt onder vuur van concurrenten zoals Costco, Walmart en Kroger. Daarnaast begint ook Amazon, met zijn bezorgdienst, marktaandeel af te snoepen van Whole Foods. Volgens onderzoeksbureau Wolfe Research beginnen deze retailers vervelend in het vaarwater van de keten te zitten:

“[Whole Foods] is under assault from the better supermarkets, small organic and value-oriented retailers, as well as Costco.”

Volgens Whole Foods zijn de gedaalde inkomsten vooral een gevolg van slecht presterende oude winkellocaties. Al zal het schandaal van afgelopen zomer, toen uitkwam dat de supermarktketen veel teveel rekende voor bepaalde producten, ook meegeholpen hebben.