ACM: incassobureaus sturen oneerlijke rekeningen

De toezichthouder zegt dat de werkwijze van de bureaus geregeld oneerlijk is.

De incasso's zijn volgens de ACM vaak onterecht of onduidelijk. Foto Roos Koole / ANP

Incassobureaus stellen zich “geregeld” onterecht hard op tegenover consumenten en duperen daarmee mensen die vaak in een financieel zwakke situatie verkeren. Dat zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens de Autoriteit versturen de bureaus vaak onterechte vorderingen, berekenen ze onterechte kosten, sturen ze onduidelijke rekeningen en zetten ze consumenten “op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen”.

De ACM deed onderzoek naar aanleiding van klachten bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de toezichthouder, en zegt aanwijzingen te hebben dat dergelijke praktijken “regelmatig voorkomen bij een brede groep incassobureaus”. Vooral consumenten met een laag inkomen en meer schulden zouden vaak de dupe zijn, terwijl juist die groep extra kwetsbaar is. De ACM grijpt in samenwerking met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in.

“Oneerlijke praktijken”

De klachten die bij ConsuWijzer binnenkwamen hadden vaak betrekking op onterechte vorderingen - producten of diensten die consumenten zonder hun toestemming toegezonden kregen en vervolgens voor gefactureerd werden. De incassobureaus zouden ingezet worden om die klanten onder druk te zetten om de rekening alsnog te betalen, zegt de ACM.

Ook constateerde de toezichthouder dat op de rekeningen die incassobureaus toesturen de kosten vaak onvoldoende gespecificeerd zijn waardoor het bedrag niet te controleren is. Omdat er voor vijf miljard aan rekeningen openstaat bij de bureaus kost dat de Nederlandse consument veel geld, zegt de ACM:

“De consumentenschade van deze handelspraktijk is aanzienlijk, gezien het grote aantal incassotrajecten per jaar en het bedrag aan uitstaande consumentenvorderingen bij incassobureaus.”

Als derde kritiekpunt noemt de ACM “ontoelaatbare druk”. Het komt voor dat incassobureaus consumenten tot betalen proberen te dwingen door te dreigen met bijvoorbeeld beslaglegging op een bankrekening of de gedwongen verkoop van inboedel, terwijl de bureaus die bevoegdheden helemaal niet hebben. Volgens de ACM kennen consumenten hun rechten niet goed genoeg en voelen zij zich hierdoor onder druk gezet.

Aanpak met AFM

De ACM kondigt aan haar krachten te bundelen met de AFM: “Beide toezichthouders hebben een rol bij de aanpak van de misleidende en agressieve werkwijze van incassobureaus.” De consumentenautoriteit zegt dat het eerst aan brancheorganisatie NVI en de incassobureaus zelf is om de problemen op te lossen, maar roept consumenten op te blijven klagen bij ConsuWijzer. De ACM en AFM kunnen zo hun prioriteiten vaststellen en kijken of er eventueel bedrijven beboet moeten worden. Ook wordt gekeken of er meer gedaan moet worden aan consumentenvoorlichting.

Op de website van ConsuWijzer staat een overzicht van de regels rond incassokosten.

Bijstand

Vorige maand kwamen incassobureaus ook in opspraak toen bekend werd dat tientallen gemeenten en sociale diensten gebruikmaakten van onderzoeken die niet gebruikt hadden mogen worden. De bureaus werkten op basis van ‘no cure no pay’, waardoor volgens rechters hun objectiviteit in het geding kwam. Uitkeringsgerechtigden die recent bezwaar gemaakt hebben kunnen onder de extra kosten uitkomen, maar doen dit zelden, bleek uit onderzoek van NRC Handelsblad.