ACM: incassobureaus duperen vooral kwetsbare mensen

De Autoriteit Consument en Markt vindt dat incassobureaus „geregeld” te hard optreden tegen consumenten.

Foto ANP

Incassobureaus stellen zich „geregeld” onterecht hard op tegenover consumenten en duperen daarmee mensen die vaak in een financieel zwakke situatie verkeren. Dat zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens de Autoriteit versturen de bureaus vaak onterechte vorderingen, berekenen ze onterechte kosten, sturen ze onduidelijke rekeningen en zetten ze consumenten „op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen”.

De ACM deed onderzoek naar aanleiding van klachten bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de toezichthouder, en zegt aanwijzingen te hebben dat dergelijke praktijken „regelmatig voorkomen bij een brede groep incassobureaus”. Vooral kwetsbare consumenten met een laag inkomen en meer schulden zouden vaak gedupeerd worden.

De klachten die binnenkwamen hadden vaak betrekking op onterechte vorderingen – producten of diensten die consumenten zonder hun toestemming toegezonden kregen maar waar ze wel voor moesten betalen.

Ook constateerde de toezichthouder dat kosten vaak onvoldoende gespecificeerd op facturen zijn waardoor het bedrag niet te controleren is.

Als derde kritiekpunt noemt de ACM „ontoelaatbare druk” door incassobureaus. Het komt voor dat ze consumenten tot betalen proberen te dwingen door te dreigen met bijvoorbeeld beslaglegging op een bankrekening of de gedwongen verkoop van inboedel, terwijl de bureaus die bevoegdheden helemaal niet hebben.

Volgens de ACM is het eerst aan brancheorganisatie NVI en de incassobureaus om de problemen op te lossen, maar de ACM roept consumenten op te blijven klagen bij ConsuWijzer.