Waarom Candy Crush een miljardendeal waard is

Activision-Blizzard legde gisteren 5,9 miljard dollar neer voor gamebedrijf King Digital Entertainment, maker van het populaire Candy Crush. Activision krijgt zo een groot aandeel in de mobiele gamemarkt.

Foto Flickr/Grayson Hockett

Ken je Candy Crush eigenlijk alleen van die irritante meldingen op Facebook, steevast afkomstig van de buurvrouw van de nicht van je vader, waar je op dat laatste familiefeestje nét iets te lang mee aan de praat was? Datzelfde spel - al sinds 2012 één van de populairste mobiele games - was gisteren ineens 5,9 miljard dollar (5,4 miljard euro) waard.

Activision-Blizzard - het bedrijf achter games als Call of Duty en World of Warcraft - maakte gisteren bekend King Digital Entertainment voor dit gigantische bedrag over te nemen. Het overnamebedrag dat het Amerikaanse gamebedrijf over had voor de in Dublin gevestigde maker van Candy Crush lag 1,2 miljard dollar boven de beurswaarde.

Hysterische snoepwinkel

Het hyper felgekleurde ‘snoepjes-spel’, waarin je geacht wordt op Tetris-achtige wijze rijen snoepjes te maken, werd in 2012 naast Facebook ook voor smartphones en tablets beschikbaar gemaakt. Daar groeide Candy Crush of ‘Candy Crush Saga’ uit tot één van ’s werelds populairste mobiele games. Het mierzoete spel zorgt nu voor meer dan een derde van King Digital’s omzet. King Digital’s spellen trokken in het tweede kwartaal van dit jaar in totaal 340 miljoen unieke gebruikers. Dat Candy Crush zo aansloeg heeft waarschijnlijk iets te maken met het verslavende gehalte van het spel: met bijna 2000 levels lijkt het nooit op te houden.

Duurste overname ooit

Toch daalde het aandeel King Digital sinds de beursgang met 37 procent in waarde. De overname van King Digital door Activision-Blizzard is één van de duurste overnames in de game-geschiedenis. Waarom heeft Activision zoveel geld over voor King?

Met de overname neemt Activision niet alleen een populaire mobiele game, maar ook King’s unieke gebruikers over. Gamers die in tegenstelling tot Activision’s klanten voornamelijk actief zijn op mobiele telefoons. Na de merger wordt Activision een veel evenwichtiger gamebedrijf:

Bovendien groeit de mobiele gamemarkt nog steeds ieder jaar.

Belasting-spelletje

Het aantal mensen dat Candy Crush speelt daalde afgelopen kwartalen echter aanzienlijk. King Digital slaagde er tot nu toe bovendien niet in een tweede kaskraker te ontwikkelen. We zagen dat al eens eerder gebeuren bij het Finse bedrijf Rovio, dat groot werd door het succes van de 2009 ontwikkelde mobiele game Angry Birds. Rovio wist dat succes niet voort te zetten met nieuwe games, waardoor het de winst alleen al in 2014 met 73 procent zag dalen en genoodzaakt was bijna 300 werknemers te ontslaan.

De overname kan ook te maken hebben met de ligging van het hoofdkantoor van King Digital Entertainment (Dublin) en een fiscale truc die populair is onder Amerikaanse bedrijven genaamd tax inversion. Anders dan in de meeste landen wordt in de Verenigde Staten ook winst belast die in het buitenland wordt gemaakt. Met een hoofdkantoor buiten de VS zijn die regels echter níet van toepassing, dus besluiten veel Amerikaanse bedrijven een concurrent in een Europees land over te nemen. Tax inversion komt er op neer dat een bedrijf de fiscale vestigingsplaats vervolgens ‘mee’ verhuist, waardoor het elders belastingplichtig is. In Ierland bijvoorbeeld: het land dat Europa’s laagste belastingtarief kent.