VW-schandaal breidt zich uit: ook fraude bij meting van brandstofverbruik en CO2

Het dieselschandaal breidt zich uit tot een volwaardig autoschandaal. Gisteravond heeft Volkswagen gezegd dat het „onregelmatigheden” heeft ontdekt bij het meten van CO2-uitstoot en brandstofverbruik in zo’n 800.000 auto’s. Eerder ging het schandaal enkel over fraude met de uitstoot van stikstofoxiden van dieselmotoren. De koers van VW ging vanochtend met bijna 10 procent onderuit.

Tijdens emissietesten is de hoeveelheid uitgestoten CO2 „te laag gezet”, zegt het bedrijf op de website. De bekentenis betreft volgens Volkswagen ‘vooral’ dieselmotoren, waaruit valt af te leiden dat ook met benzineauto’s is gefraudeerd. Het zou onder meer gaan om de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om Leon en Ibiza. VW rekent met een tegenvaller van 2 miljard euro.

De schade is onvoorspelbaar. Automobilisten, die vaker moeten tanken dan hen was voorgespiegeld, kunnen rechtszaken aanspannen. Net als landen die onterecht belastingvoordelen en subsidies hebben toegekend op basis van verbruik. In Nederland geldt dat verbruik de bijtelling en bpm bepaalt. De Nederlandse overheid loopt dus het risico dat het auto’s heeft gesubsidieerd die niet zuinig zijn. Automobilisten belanden mogelijk in een hogere bijtellingsklasse en kunnen om die reden naar de rechter stappen.

Het is al langer bekend dat auto’s op de weg meer verbruiken en CO2 uitstoten dan in het lab. Onderzoeksinstituut ICCT stelde dit jaar met TNO vast dat het gat tussen test- en praktijkuitstoot gemiddeld 40 procent is. En VW staat niet eens bovenaan. Jos Dings van milieuclub Transport & Environment wijst erop dat het gat voor de nieuwe modellen van Mercedes al 50 procent is. Milieuorganisaties zien in de bekentenis een extra reden om onafhankelijk toezicht op testinstanties in te voeren.