Manipulatie CO2-uitstoot in 98.000 benzine-auto’s VW

Eerder ging het schandaal enkel over fraude met de uitstoot van stikstofoxiden van dieselmotoren.

Volgens Volkswagen zorgen de “onregelmatigheden” voor een economisch risico van zo’n 2 miljard euro. Foto Michael Sohn / AP

De Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt heeft bevestigd dat Volkswagen ook gefraudeerd heeft met het meten van CO2-uitstoot en brandstofverbruik bij 98.000 benzine-auto’s. Dat schrijft persbureau Reuters. De autofabrikant liet gisteren weten dat het “onregelmatigheden” heeft ontdekt bij het meten van CO2-uitstoot en brandstofverbruik in zo’n 800.000 auto’s.

Volkswagen liet gisteren op de website al doorschemeren dat het niet enkel om dieselmotoren ging waarmee gefraudeerd was. In het bericht stond dat het volgens de autofabrikant “vooral” dieselmotoren betrof, waaruit al af te leiden viel dat er ook met benzine-auto’s is gesjoemeld.

Bij het nieuwe schandaal waarbij “onregelmatigheden” bij de meetapparatuur die de CO2-uitstoot vaststelt, blijkt dat Volkswagen tijdens de emissietesten de hoeveelheid uitgestoten CO2 te laag heeft gezet. Eerder ging het schandaal enkel over fraude met de uitstoot van stikstofoxiden van dieselmotoren.

Manipulatie dieselauto’s

De NOS meldt vandaag dat De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in Nederland gaat testen of er auto’s zijn uitgerust met de sjoemelsoftware. De EPA bracht in september aan het licht dat Volkswagen wereldwijd zo’n 11 miljoen dieselauto’s voorzag van software die emissietesten kon manipuleren.

De RDW benaderde daarom begin vorige maand 22 fabrikanten van dieselauto’s die de afgelopen jaren in Nederland zijn goedgekeurd. In de toegestuurde brief werd deze fabrikanten gevraagd of hun auto’s de frauduleuze software bevatten. Het zou gaan om types van Volvo, Opel, Hyundai, Nissan en Kia. De fabrikanten die gereageerd hebben, zeggen dat ze niet hebben gesjoemeld met de software.

Volgens de NOS zullen tijdens de test auto’s exact hetzelfde programma afleggen op de rollerbank als op de weg:

“Doordat alle omstandigheden, zoals snelheid, buitentemperatuur en belasting, in beide situaties volledig hetzelfde zijn, zou ook de dieseluitstoot gelijk moeten zijn. Als de verschillen te groot zijn, kan dat een aanwijzing zijn dat er is gemanipuleerd met de software.”