Voor de ingenieur met extra skills

Techneuten kunnen sinds kort een extra titel op hun naam schrijven. Zo weten ze zich internationaal te onderscheiden.

Jan Dirk Schepers is een van de eersten die het op zijn visitekaartje mag zetten: chartered engineer. Nederlandse technici mogen de extra titel sinds kort gebruiken naast hun ingenieursafkorting. Daar moeten ze wel wat voor doen: het is een benoeming die het bewijs moet zijn van werkervaring, leidinggevende capaciteiten, technische kennis en duurzaam ondernemen. Een extraatje bovenop de universiteitsbul of hogeschooldiploma dus. Dit najaar werden de eerste vijf ingenieurs ‘gechartered’.

Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) heeft de internationale titel in Nederland ingevoerd. Het is de bedoeling dat iedere geïnteresseerde ingenieur er straks aanspraak op kan maken. Ook hbo’ers kunnen meedoen, zij krijgen dan de titel ‘incorporated engineer’.

„We merkten dat ingenieurs behoefte hadden aan meer ondersteuning bij hun ontwikkeling op de werkvloer”, zegt Micaela dos Ramos, directeur van het KIVI. Tegelijkertijd is er volgens haar internationaal steeds meer vraag om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de techneuten. Blijven ze bijvoorbeeld wel bij in hun vakgebied? „Systemen om dat te meten bestonden al, maar niet in Nederland. In andere landen vonden ze het soms zelfs raar dat wij daar niets voor hadden anders dan een diploma van de universiteit.”

De techniek ontwikkelt zich vandaag de dag razendsnel. Het is dus helemaal niet zo gek dat technici voortdurend bijscholen en cursussen volgen, zegt Dos Ramos. „Kijk maar naar andere beroepsgroepen. Artsen doen het bijvoorbeeld ook. Een chirurg moet blijven kunnen opereren.”

En nu is er dus een soort keurmerk voor ingenieurs met die persoonlijke, professionele ontwikkeling. Ervaren mensen uit het vakgebied, geselecteerd door KIVI, gaan vrijwillig beoordelen of de ingenieurs aan de eisen voldoen. Hebben ze genoeg inhoudelijke kennis, leiderschaps- en managementervaring? En zijn ze in staat om bewust en duurzaam technisch te handelen?

In de praktijk gaat dat als volgt: een gesprek, een uitgebreid portfolio en een presentatie, en dan kun je de titel verdienen. Mits je ook de benodigde werkervaring hebt natuurlijk: vijf jaar minimaal.

Een extra stap in je carrière

Voor civiel ingenieur Jan Dirk Schepers (62, meer dan vijftien jaar ervaring) was het geen probleem om te voldoen aan de eisen. Hij noemt het ‘chartership’ een grote meerwaarde: „Het is een extra stap in je carrière.”

Schepers werkt bij Royal HaskoningDHV, het bedrijf waar de eerste Nederlandse chartered engineers vandaan komen. Het ingenieursbureau, dat veel buitenlandse klussen doet, investeert in eerste instantie in mensen die er direct profijt van hebben. Daarnaast wil Royal Haskoning jonge ingenieurs begeleiden met een speciale training waardoor ze aan de eisen voor de titel chartered engineer kunnen voldoen.

Want naast een mooi plusje op je cv, is de kwalificatie inmiddels ook noodzaak: internationale bedrijven vragen er steeds vaker om. Zij verwachten bij opdrachten meer ervaring en kennis dan alleen een universiteitsdiploma, zeker als de ingenieur een dragende rol krijgt binnen een project.

De nieuwe titel is dus een uitkomst voor opdrachtgevers. Naast dat het internationale erkenning een stuk makkelijker maakt, scheelt het namelijk een hoop gedoe. Schepers: „Vroeger moesten opdrachtgevers eindeloos cv’s doorpluizen. Klopt het wat erop staat? De ingenieurs gingen vervolgens naar de notaris om vast te leggen dat ze de genoemde ervaring daadwerkelijk hebben.”

Ook als je zoals Schepers 62 bent, heeft het behalen van de extra titel zin. Hij gaat helpen in het vervolgtraject, wordt mentor voor de jongere garde. „Ik heb nu al meegekeken in de gesprekken. Daardoor weet ik wat de vraagstellingen zijn, hoe je er op kunt antwoorden, wat belangrijk is, enzovoort.”

Mentoren zijn ook in te huren

Bij Shell, Brunel, Siemens en Allseas zijn ze al bezig met het programma. Kleinere bedrijven die zelf niet over alle kennis en middelen beschikken, kunnen een mentor krijgen van buiten het bedrijf.

Maar kunnen ze dat wel betalen? Dos Ramos: „We willen dat ingenieurs zich onderscheiden op kennis en kunde. Niet op arm of rijk. Daarom doen we er alles aan om de kosten laag te houden.” Het aanmelden van een ingenieur kost nu 270 euro, het behouden van de titel 120 euro per jaar.

Want je kunt ’m namelijk ook weer kwijtraken. De chartered engineers moeten elk jaar aantonen dat ze zich blijven ontwikkelen. In een digitaal systeem houden ze straks bij wat ze doen aan ontwikkeling, cursussen, projecten en ervaring. Daarnaast komen er extra steekproeven, waarbij het systeem wordt gecontroleerd. „We doen ons best om het zo makkelijk mogelijk te houden”, zegt Dos Ramos. „Sommigen vinden het bureaucratisch. Tja, het klopt dat je er iets voor over moet hebben.”