Telefoonspelletje Candy Crush blijkt miljarden euro’s waard

Candy Crush, het felgekleurde spel waarin je geacht wordt op Tetris-achtige wijze rijen snoepjes te maken, is miljarden waard.

Activision-Blizzard, het bedrijf achter games als Call of Duty en World of Warcraft, maakte gisteren bekend het moederbedrijf van Candy Crush voor 5,9 miljard dollar (5,4 miljard euro) over te nemen.

Het spelletje kwam in 2012 naast Facebook ook voor smartphones en tablets beschikbaar. Daar groeide Candy Crush of Candy Crush Saga uit tot één van ’s werelds populairste mobiele games.

Dat Candy Crush zo aansloeg, heeft waarschijnlijk te maken met het verslavende gehalte van het spel: met bijna 2.000 levels lijkt het nooit op te houden.

Het aantal mensen dat Candy Crush speelt daalde afgelopen kwartalen echter aanzienlijk. King Digital, het moederbedrijf, slaagde er tot nu toe niet in een tweede kaskraker te ontwikkelen. Het lijkt dezelfde problemen te hebben als het Finse bedrijf Rovio, dat groot werd met de in 2009 ontwikkelde mobiele game Angry Birds. Rovio wist dat succes niet voort te zetten met nieuwe spellen, waardoor de winst vorig jaar met driekwart kelderde en het bedrijf genoodzaakt was bijna driehonderd werknemers te ontslaan.

De vestigingsplaats van King Digital kan een rol spelen bij de reden van de overname. De uitbater van Candy Crush heeft zijn hoofdkwartier in Dublin. Onder Amerikaanse bedrijven is ‘tax inversion’ populair. Anders dan in de meeste landen wordt in de Verenigde Staten ook de winst belast die in het buitenland wordt gemaakt. Met een hoofdkantoor buiten de VS zijn die regels echter níét van toepassing, dus besluiten veel Amerikaanse bedrijven een concurrent in een Europees land over te nemen. Het komt erop neer dat een bedrijf de fiscale vestigingsplaats na een overname ‘mee’ verhuist, waardoor het elders belastingplichtig is. Ierland geldt als aantrekkelijk belastingoord.