Oscarseizoen opent met pover veld, of zit het venijn in de staart?

Afgelopen weekeind begon ‘Award Season’ in Hollywood: vier maanden film kijken, stembiljetten invullen, smokings stomen, campagne voeren, vage beeldjes uitdelen, vage beeldjes in ontvangst nemen. Dat gaat door tot het Oscargala op 28 februari.

De eerste blingbling ging er vrijdag uit op de British Academy Awards, waar Amy Schumer de zaal plat kreeg met haar nu vertrouwde vaginale en anale monologen. Seth MacFarlane in zijn introductie: „Amy’s vagina is net Benghazi. Kort geleden wisten we nog niet dat het bestond.” Zondag volgden de Hollywood Film Awards, zonder attracties zoals de dronken over het podium zwabberende Johnny Depp vorig jaar.

De kop is eraf, het veld oogt pover. Opvallend is dat de herfstfestivals – Venetië, Toronto, Telluride, New York – dit jaar geen echte favorieten opleverden. Vorig jaar waren de Oscarwinnaars begin november al helder: Boyhood, Birdman, The Theory of Everything, The Imitation Game. Dit jaar zijn er zo weinig hoogvliegers dat het radicale Hongaarse holocaustdrama Son of Saul kansen worden toegedicht voor beste film. Spielbergs Koude Oorlogsthriller Bridge of Spies en The Spotlight (kindermisbruik in de kerk) bieden eerder solide dan opwindend drama. Sciencefictionhit The Martian doet mee, maar niet voor beste film. Toronto-winnaar The Room is een sterke outsider, Sufragettes profiteert wellicht van de kritiek op seksisme in Hollywood.

En verder? Het is moeilijk denkbaar dat de conservatieve Academy stemt op de Netflixfilm Beasts of No Nation, dat direct online ging. De kansen van Steve Jobs slinken nu die biopic geen kijkers trekt. Andere oude favorieten – lesbisch kostuumdrama Carol, sex change-kostuumdrama The Danish Girl – vallen wat te stemmig uit. En de kwaliteitsfilms van oktober flopten: The Walk, culinair formuledrama Burnt, politieke satire Our Brand is Crisis.

Misschien zit het venijn in de staart en neigen studio’s naar een late lancering voor hun kanshebbers; Boyhood piekte vorig jaar te vroeg. Voor het eind van het jaar volgen wraakwestern The Revenant van Birdman-regisseur Iñárritu, Tarantino’s The Hateful Eight en Brangelina’s By the Sea, al lijkt Angelina Jolie als regisseur toch een lichtgewicht. Andere opties: walvisvaardersavontuur In the Heart of the Sea van Ron Howard, David O. Russells Joy met Jennifer Lawrence.

Wie weet. Mijn prognose: 2015 wordt een extreem lucratief blockbusterjaar voor Hollywood, maar een matig Oscarjaar.