NS mag toch bieden op Friese busconcessie

Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) heeft geen bezwaar tegen deelname van NS-dochter Qbuzz aan de aanbesteding van een busconcessie in Friesland. Eerder zei Dijsselbloem, enig aandeelhouder van NS, dat NS het busvervoer mogelijk moet gaan afstoten. Vorige maand zei hij in deze krant over busvervoer: „Dat is niet per se de expertise van NS.” Gisteren werd bekend dat vier bedrijven hebben ingeschreven voor de concessie ‘Zowad’: Connexxion, Arriva, EBS en Qbuzz. Zij willen vanaf 2017 het busvervoer verzorgen in Zuidoost-Friesland en op Vlieland, Terschelling en Ameland. De winnaar, bekend op 8 december, ontvangt jaarlijks 12,5 miljoen euro subsidie van de provincie Friesland. De concessie loopt vier jaar, zodat vanaf 20020 alle Friese openbaar vervoer in één keer kan worden aanbesteed.

De concessie wordt nu deels uitgevoerd door Qbuzz, het bedrijf dat dit voorjaar in opspraak kwam door vals spel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Die zaak leidde tot het vertrek van NS-topman Timo Huges en veel onderzoeken, die deels nog niet klaar zijn. NS is bezig met een heroriëntatie ten aanzien van regionale aanbestedingen.

Volgens een woordvoerder van Dijsselbloem is afgesproken dat tot het afronden van deze heroriëntatie geen „onomkeerbare besluiten” worden genomen. Deelname aan de Friese concessie valt niet onder die noemer: „Daarmee zetten ze hun huidige werkzaamheden voort”.

Deze zomer leek NS Qbuzz te willen verkopen aan het Franse bedrijf Keolis, dochter van staatsbedrijf SNCF. Naar aanleiding hiervan riep de Tweede Kamer de regering in een motie op om geen onomkeerbare stappen rond NS te zetten tot na het Kamerdebat over de Fyra-enquête.