Internetgigant Amazon opent eerste fysieke boekhandel

Na 20 jaar online, komt de internetgigant nu met een fysieke boekhandel in de Amerikaanse stad Seattle.

Mika Yamamoto is directeur van 'Amazon Books', de eerste fysieke boekhandel van internetgigant Amazon

Amazon heeft deze week haar allereerste fysieke boekhandel geopend in Seattle. Dat heeft de internetgigant zelf wereldkundig gemaakt. Over de opening van de winkel, waarover vorige maand al gespeculeerd werd, staat in een persbericht: ‘Dit zijn geen metaforische deuren: deze echte, houten deuren geven toegang tot onze nieuwe winkel in Seattle’s University Village’.

Profiteren van online ervaring

Amazon hoopt met ‘Amazon Books’, de naam van de fysieke winkel, te kunnen profiteren van jarenlange digitale ervaring met boekenverkoop. De boeken die in de winkel liggen zijn volgens Amazon geselecteerd op basis van onder andere eigen verkoopcijfers, klantenbeoordelingen, en populariteit op Goodreads, Amazons online boekenleesclub.

De prijzen van de aangeboden titels zijn volgens Amazon hetzelfde als online. In hun ‘winkel zonder muren’ is het ook mogelijk om titels online te bestellen en Amazonproducten als de Kindle e-reader uit te proberen.

Ironie

Amazon is de laatste jaren vaak negatief in het nieuws omdat het, in de ogen van uitgevers en schrijvers, te hoge kortingen probeert af te dwingen. Ook zou de internetboekhandels, door boeken voor extreem lage prijzen aan te bieden, de nagel aan de doodkist zijn van de onafhankelijke, fysieke boekhandel.

‘The Seattle Times’ noemt de opening van Amazons eerste fysieke boekhandel ‘ironisch’:

‘Jarenlang heeft Amazon boeken goedkoper kunnen aanbieden omdat ze geen fysieke boekhandels had. Maar die winkel blijken nu iets extra’s te kunnen bieden. Directe bevrediging, omdat je het aangeschafte product meteen in handen hebt. En het persoonlijke advies van een boekhandelaar met kennis.’