Google wil dat jouw pakket binnenkort naar je voordeur vliegt

Zijn bezorgdrones de toekomst? Google denkt van wel. Maar Nederlandse bedrijven als PostNL en Bol.com zijn juist sceptisch.

Foto iStock

Gilt de Zalandobezorger over een paar jaar van schrik nog terug als jij hysterisch je nieuwe schoenen en jeans in ontvangst neemt? Als het aan een hoop bedrijven ligt niet. Zij willen dat er in de toekomst geen persoon meer aanbelt, maar dat je een onbemand vliegtuigje aan de deur krijgt.

Google maakte deze week bekend ergens in 2017 te willen beginnen met het inzetten van drones om producten aan consumenten te leveren. Walmart heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit recent gevraagd testen te mogen uitvoeren met bezorgdrones en Amazon is er al langer mee bezig.

De bedenkers van Skype zien meer heil in een robotgestuurd karretje op wielen, al doet hun bedrijfsnaam Starship Technologies anders vermoeden.

Zijn we klaar om binnen afzienbare tijd pizza’s, kleding of zelfs wasmachines van onbemande voertuigen te ontvangen? Vier vragen over de bezorgdronemarkt.

1. Wil de consument het?

Het Amerikaanse pr-bureau Walker Sands publiceerde dit jaar een onderzoek naar de toekomst van de detailhandel. Daarin werden consumenten gevraagd aan wat voor nieuwe manieren van pakketbezorging zij behoefte hadden, waaronder aan dronebezorging. De betaalbereidheid voor deze service bleek aanzienlijk:

Toch zet Walker Sands op dit moment nog vraagtekens bij de vraag naar dronebezorging:

“Free shipping is more important than fast shipping and could incentivize consumers to shop online for products they do not traditionally buy online, such as groceries and luxury goods.”

Volgens een enquête van drones.nl gelooft 80 procent van de ondervraagde  Nederlanders in een toekomst met dronebezorging.

2. Waar gebeurt het al?

Verschillende bedrijven experimenteren met het afleveren van pakketjes met drones. Zoals het Duitse DHL. Al gaat het daar nog niet om een service van deur tot deur. Vanuit het Duitse vasteland worden er met drones medicijnen en andere noodgoederen afgeleverd op waddeneiland Juist, die dan met een gewone pakketbezorger naar het juiste adres worden gebracht. DHL heeft nog geen directe plannen de drones ook voor normale pakketservice in te zetten.

Ook het Chinese internetbedrijf Alibaba is voorzichtig gestart met dronebezorging. Vooralsnog serveert dochteronderneming Taobao daarmee pakjes van één soort gemberthee uit. Bedrijven als het Amerikaanse UPS en US Postal, het Franse La Poste, Swiss Post en Australia Post gaan de techniek ook testen.

3. Wat kunnen de drones vervoeren?

Nog niet zo veel. De drones die Amazon wil gaan inzetten zouden tot 2,3 kilo kunnen vervoeren, die van La Poste vier kilo. De gemberthee van Taobao mag maximaal 340 gram wegen. De rijdende drone van Starship Technologies moet twee boodschappentassen met een gecombineerd gewicht van zo’n negen kilo kunnen verplaatsen.

Volgens directeur Myron Gray van de Amerikaanse tak van UPS is de beperkte capaciteit een probleem. Gewone pakketbezorgers kunnen in één keer heel veel adressen bedienen, een drone maar één. Daarom zegt Gray dat het nog decennia kan duren voordat drones breed worden ingezet, tekent NOLA.com op:

“You need density and scale to make money in transportation.”

4. Hoe denken Nederlandse bedrijven er over?

PostNL publiceerde gisteren een nieuwe bedrijfsstrategie voor de jaren 2016 tot en met 2020. Daarin wordt met geen woord gerept over het mogelijke gebruik van drones. Wel over avondbezorging vijf dagen per week en ‘same day’-bezorging. Woordvoerder Herbert Brinkman van PostNL: “Het is interessant te filosoferen over de mogelijkheden van drones, maar vooralsnog kunnen we niet meer melden dan dat we de ontwikkelingen volgen.”

Internetretailer Bol.com wil er wat meer over kwijt: in Nederland is geen markt voor pakketdrones. Woordvoerder Marjolein Verkerk:

“Drones voegen iets toe in dunbevolkte gebieden waar huizen ver uit elkaar staan. Nederland heeft een hoge bevolkingsdichtheid en op iedere hoek van de straat een winkel die je kunt inzetten als afhaalpunt. Wij concentreren ons dan ook op de ontwikkeling van afhaalpunten om snellere pakketbezorging mogelijk te maken.”