Candy Crush: lucratief spelletje

De maker van Candy Crush wordt overgenomen voor 5,4 miljard euro. Kan het succes voortduren?

Illustratie Stella Smienk

Candy Crush, het felgekleurde spel waarin je geacht wordt rijen te maken met snoepjes, is een lucratieve onderneming.

Activision-Blizzard, het Amerikaanse bedrijf achter populaire games als Call of Duty en World of Warcraft, maakte gisteren bekend het moederbedrijf van Candy Crush, King Digital, voor 5,9 miljard dollar (5,4 miljard euro) over te nemen.

Het spelletje kwam in 2012 uit, waarna het snel uitgroeide tot één van ’s werelds populairste mobiele games. Volgens het van oorsprong Zweedse King Digital heeft het 92 miljoen dagelijkse gebruikers. Het spel is gratis, maar spelers betalen om sneller naar nieuwe levels te komen en voor andere extra’s. King had vorig kwartaal een omzet van 490 miljoen dollar (450 miljoen euro) en een winst van 119 miljoen. Er werken 1.600 mensen.

Dat Candy Crush zo aanslaat, heeft waarschijnlijk te maken met het verslavende gehalte van het spel: met bijna 2.000 levels lijkt het nooit op te houden.

De afgelopen tijd zijn er meer grote deals gesloten in de gamebranche. Zo nam Microsoft vorig jaar de maker van het populaire Minecraft over voor 2,5 miljard dollar.

Wel hebben analisten twijfels over de deal. King Digital slaagde er tot nu toe niet in een tweede kaskraker te ontwikkelen. Het schrikbeeld is het Finse bedrijf Rovio, dat groot werd met de in 2009 ontwikkelde mobiele game Angry Birds. Rovio wist dat succes niet voort te zetten, waardoor de winst vorig jaar met driekwart kelderde en het bedrijf genoodzaakt was bijna driehonderd werknemers te ontslaan.

Ook Zynga, het beursgenoteerde bedrijf achter de gamehit Farmville, is het nooit gelukt het succes van zijn eerste spel te evenaren. In anderhalf jaar tijd halveerde de beurskoers van dat bedrijf.

De vestigingsplaats van King Digital kan volgens sommigen ook een rol spelen bij de reden van de overname door Activision-Blizzard. King zit juridisch in de Ierse hoofdstad Dublin. Dat geldt als aantrekkelijk belastingoord. Activision-Blizzard kan door de overname waarschijnlijk ook bepaalde belastingvoordelen benutten.