Waarom de hele modewereld deze site volgt

Business of Fashion is uitgegroeid tot de officieuze krant van de modewereld, met 400.000 unieke bezoekers per maand. Wat verklaart het succes?

ANP/EPA/WU HONG

Op het eerste gezicht lijkt The Business of Fashion een doorsnee financiële site: analyses, nieuws en interviews met topmannen en vakmensen. Er is alleen één verschil: deze site gaat alleen maar over mode. Sinds oprichting in 2007 is Business of Fashion (BoF) uitgegroeid tot de officieuze krant van de modewereld, met 400.000 unieke bezoekers per maand. Wat verklaart het succes?

1. De benadering

Eigenlijk was de Canadese oprichter Imran Amed niet van plan om de modewereld in te gaan. Hij studeerde bedrijfskunde aan Harvard en werkte als consultant bij McKinsey in Londen. Toch maakte deze baan hem niet gelukkig en tijdens een meditatieretreat kwam hij op het idee om de mode-industrie bedrijfsmatig te benaderen, in tegenstelling tot de vele glossy’s en reguliere modetijdschriften.

In 2007 begon hij met een blog en nieuwsbrief, die hij thuis vanaf de bank maakte. De site werd al snel opgepikt door mode-insiders (60 procent van de lezers werkt in de industrie, bleek uit een eigen lezersonderzoek). Hierna rolde Amed het wereldje in.

2. Mode houdt van internet

Toen Amed tijdens een conferentie in 2008 opperde dat de modewereld zich meer op social media zou moeten richten om consumenten te bereiken, werd hij naar eigen zeggen uitgelachen. Inmiddels zijn de twee intens verstrengeld en draait mode meer dan ooit om online zichtbaarheid.

I get to drive past this everyday. @calvinklein ⬅️➡️ @balmainparis @hm

A photo posted by Kendall Jenner (@kendalljenner) on

Door vanaf het begin over dit thema te schrijven, maar ook door actief te zijn op verschillende platforms, wist Amed vanaf het begin veel volgers te krijgen: 1,42 miljoen op Twitter, de Facebookpagina heeft 369.000 likes. De dagelijkse nieuwsbrief heeft 65.000 abonnees en bepaalt (mede) de mode-agenda van die dag. Alleen het (betaalde) Womens Wear Daily is groter.

Daarbij publiceert BoF sinds 2013 een jaarlijkse lijst met de 500 belangrijkste mensen uit de industrie (dit jaar staan er vier Nederlanders in), die veel buzz creeërt.

3. De connecties

In 2013 wist Imran Amed investeerders over te halen om 2,5 miljoen dollar (2,26 miljoen euro) in de site te steken. LVMH, een van de grootste modebedrijven ter wereld, was daar een van. Dat kwam BoF op kritiek te staan: hoe kan het als nieuwsbron nog onafhankelijk schrijven over de eigen investeerder? Inmiddels staat er een disclaimer bij artikelen die over dit bedrijf gaan. Daartegenover staat dat Amed ook kritisch schrijft over modehuizen. Hij veroorzaakte in 2012 een relletje door het pr-team van modehuis Saint Laurent publiekelijk aan te vallen.

4. De vertakkingen

Wat begon als blog met nieuwsbrief is inmiddels uitgegroeid tot een mediamerk met zo’n 15 mensen in vaste dienst en verschillende vertakkingen. Zo is er een printversie, was er een tassenlijn, en kent de site sinds vorig jaar een carrièregedeelte, waar modemerken tegen betaling vacatures plaatsen. Verder kunnen merken op de site adverteren, maar niet door middel van advertorials. De omzet van BoF is niet bekend.

Vorig jaar lanceerde de Chinese versie van de site, gericht op de groeiende luxemarkt in dat land, waar 300 miljard dollar per jaar in omgaat. Genoeg om over te schrijven dus. Hoe Amed het succes zelf verklaard? “Door zowel met de linker als de rechterhelft van je brein te denken.”