Justin Bieber Memory mag blijven bestaan

Een gevoelige nederlaag voor spelletjesmaker Ravensburger, fabrikant van het spel Memory. Vorige week bepaalde de rechter in Amsterdam dat het bedrijf Jaludo de aanduiding ‘memory’ mag blijven gebruiken. Jaludo brengt apps met geheugenspelletjes op de markt, met titels als Supermarkt Memory, Dieren Memory en zelfs Justin Bieber Memory. Door deze spellen Memory te noemen maakt Jaludo inbreuk op de merkrechten van het bekende merk van Ravenburger, zo meent het bedrijf.

Ravenburger introduceerde Memory in 1959 en sindsdien werden meer dan 50 miljoen exemplaren verkocht in ruim 70 landen.

Maar de Amsterdamse rechter lijkt niet onder de indruk van de enorme bekendheid van Memory. In Nederland is ‘memory’ een algemeen bekend begrip, dat we kennen uit een woord als ‘memorystick’, zo stelt de rechter. Bij het zien van het ‘memory’ in combinatie met een ander woord, zullen consumenten onmiddellijk begrijpen dat het om de inhoud van het spel gaat, een geheugenspel, en niet om een merk.

Geen inbreuk dus. Het is het risico van een merknaam met een beschrijvende betekenis. Je kunt je wel afvragen wat er op deze manier aan rechten overblijft voor het wereldbekende Memory. Ravensburger gaat ongetwijfeld in beroep.