Stijging omzet DSM door gunstige wisselkoers

Ook hogere verkopen in de voedingsdivisie zorgden voor meer omzet.

Logo van het chemieconcern DSM. Robin van Lonkhuijsen/ANP

Chemieconcern DSM heeft in het derde kwartaal meer omzet geboekt, maar dat kwam grotendeels door de goedkope euro. Hogere verkopen in de voedingsdivisie droegen voor een deel ook bij aan de hogere omzet.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers van het bedrijf uit Heerlen. DSM boekte in juni, juli en augustus een omzet van 1,95 miljard euro, acht procent meer dan de 1,79 miljard een jaar eerder.

Zes procent van de stijging kwam door de gunstige wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar en de Zwitserse frank. Hogere verkopen in de divisie die toevoegingen voor voedingsmiddelen voor mensen en dieren produceert zorgden voor twee procent van de groei. De afdeling die specialistische materialen voor onder meer auto’s en verpakkingen maakte leverde juist wat aan verkopen in.

De brutowinst (EBITDA) van DSM steeg met 17 procent tot 102 miljoen euro. Door een aantal eenmalige kostenposten daalde de nettowinst met 61 procent tot 36 miljoen euro. Het chemieconcern houdt vast aan de verwachting dat de brutowinst voor het gehele jaar hoger uitkomt dan de 1,17 miljard van vorig jaar.

Onzekerder is DSM over de komende jaren. De macro-economische ontwikkelingen zijn volgens topman Feike Sijbesma steeds moeilijker te voorspellen. Morgen komt DSM met een update over de langetermijnstrategie.