Andere tijden: de taxioorlog

Terwijl de controversiële taxi-app Uber – die chauffeurs en passagiers met elkaar in contact brengt – grote veranderingen veroorzaakt in de branche , kijkt het geschiedenisprogramma Andere tijden terug naar de taxioorlog van rond de eeuwwisseling.

Die brak uit als gevolg van de liberalisering van de taximarkt. TaxiDirekt introduceert in 1998 een geautomatiseerde taxicentrale en richt zich vanaf dat moment op de Amsterdamse markt, waarmee er een eind komt aan het lange monopolie van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA). Remko Weingarten van TaxiDirekt in de uitzending: „Als de centrale niet uit de lucht ging, zou ik de zon niet meer zien opkomen.”

Door het vrijgeven van de markt zijn dure taxivergunningen vanaf 1 januari 2000 niks meer waard. TCA-chauffeur Cees Meester: „Ze hebben de taxivergunningen uitgegeven als visvergunningen.” En politiecommissaris Ad Smit, destijds baas van het Taxiteam: „Intimidaties, vernielingen, blokkades, vechten op de standplaats. Dat was aan de orde van de dag.” Door de chaos moesten er snel weer nieuwe regels komen.