Wie koopt er nog een tablet?

De markt voor tablets is het afgelopen kwartaal met 12,6 procent gekrompen. Consumenten houden lang vast aan hun oude exemplaar en omdat smartphones groter worden raken tablets overbodig.

De iPad begint langzaamaan het zorgenkindje van Apple te worden. Voor het eerst sinds 2011 daalde de verkoop van de tablets naar onder de tien miljoen stuks. Maar niet alleen de iPad, de gehele tabletmarkt loopt terug.

Het ziet er naar uit dat Apple-analist Ming Chi Kuo gelijk gaat krijgen. Een jaar geleden al voorspelde hij het instorten van de iPad-verkoop. Dit zou komen door ‘a lack of new applications, tablet market saturation, and slow season’. Ondanks de negatieve cijfers en vooruitzichten, kondigde Apple in september een nieuw model aan: de iPad Pro. Of dit model voor verandering gaat zorgen is nog maar de vraag. De hoge prijs zal de aankoop in ieder geval niet laagdrempeliger maken.

In het derde kwartaal van dit jaar verkochten bijna alle merken minder tablets dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook de totale verkoop zakte van 55,7 miljoen stuks in het derde kwartaal van 2014 naar 48,7 miljoen stuks dit jaar. Een achteruitgang van 12,6 procent.

Apple’s CEO Tim Cook denkt dat als mensen moeten kiezen tussen een iPad of Mac, er vaker voor een Mac gekozen wordt. “And I’m fine with that by the way”, zei hij bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Cook benadrukte nog eens dat er meer iPads verkocht zijn in de eerste vier jaar, dan iPhones in de eerste vier jaar. De levensduur van de iPad speelt volgens Cook een belangrijke rol:

“People hold onto iPads longer than they do a phone. We’ve only been in this business four years. We don’t know what the upgrade cycle will be.”

Volgens Cook zijn zeventig procent van de iPad-eigenaren ‘first-time owners’. Ook de steeds groter wordende smartphones worden vaak in verband gebracht met de dalende populariteit van tablets.