Vandaag begint Ziggo Sport

Vandaag beginnen Ziggo en Sport 1 een nieuwe sportzender. Wat krijgen we te zien? En voor wie is het?

Luis Suarez van FC Barcelona. Straks is de voetbalclub gratis te zien bij Ziggo Sport.

De nieuwe sportzender komt op plek 14 van de afstandsbediening. De zender is het directe gevolg van de fusie van Ziggo en UPC. De laatste was eigenaar van abonneezenders Film 1 en Sport 1. Film 1 is verkocht aan Sony. Naast Sport 1 komt er nu dus een sportzender bij.  

Vijf vragen over Ziggo Sport.

1 Wat kan ik er zien?

De nadruk ligt op grote evenementen in de topsport. Van Sport 1 heeft Ziggo Sport bijvoorbeeld de uitzendrechten geërfd van het Spaanse topvoetbal. Ziggo Sport maakte al reclame met El Clásico tussen Real Madrid en FC Barcelona (21 november). Die topper was altijd te zien op Sport 1, maar alleen tegen extra betaling. Real - Barca was bij Sport 1 volgens bronnen niet populairder bij de kijkers dan een gemiddelde wedstrijd in de Eredivisie bij concurrent FOX Sports. Ziggo Sport brengt verder onder meer kwalificatievoetbal voor EK en WK, Formule 1, basketbal (NBA), tennis, atletiek en golf. De belofte om meer nationale sport uit te zenden zal het goed doen bij fans van Nederlands hockey en basketbal. Presentator Jack van Gelder, die overstapte van de NOS, gaat een wekelijkse talkshow maken, Peptalk. Hij wordt bijgestaan door Frank Evenblij (DWDD, Bureau Sport).

2 Wordt de zender gratis?

Ziggo Sport gaat niets kosten. Het wordt een open kanaal. Of eigenlijk ‘semi-open’. Het is alleen te zien voor klanten van Ziggo. Zo is het een zoethoudertje voor de huidige 4,1 miljoen huishoudens die tv-kijken via Ziggo en een lokkertje voor nieuwe klanten. De kabelmaatschappij probeert uit alle macht te voorkomen dat abonnees weglopen naar concurrent KPN. Er komt geen wedstrijd-onderbrekende reclame, aldus het bedrijf.

3 Weer een nieuwe zender, hoe bijzonder is dat nou?

Ziggo Sport is veel groter dan de recente zenders SBS 9 of RTL Z. Bovendien waren het destijds twee traditionele zenderbedrijven (broadcasters) die een nieuw net begonnen. Keurig binnen hun pijler van de tv-sector. Ziggo breekt nu uit de bedrijfskolom. De distributeur begint een eigen tv-zender. Dat heeft voordelen: ‘gewone’ zenders moeten stevig onderhandelen met distributeurs om een plek in hun tv-pakketten. Ziggo zet zijn nieuwe sportzender gewoon op 14. Ziggo heeft al een (belang in een) zender, HBO Nederland. Bovendien weet Ziggo wie zijn klanten zijn – die betalen elke maand hun abonnementsgeld – en die kan je af en toe nog eens een aantrekkelijk extraatje proberen te slijten. RTL en SBS hebben geen directe (betaal)relatie met hun klanten. Concurrent KPN probeert ook abonnees te lokken met ‘content’. Zo maakt Endemol voor KPN de serie Brussel (scenario Leon de Winter).

4 Gaat KPN nu ook een sportzender beginnen?

Wellicht. KPN wil zeker meer doen in sport. KPN is hoofdsponsor van de Nederlandse schaatsbond en zou het langebaanschaatsen alleen voor abonnees kunnen uitzenden. De vakpers houdt er al rekening mee. Geen of minder live schaatsen zou een gevoelige klap zijn voor de NOS, die ook al de uitzendrechten voor de Olympische Spelen is kwijtgeraakt.

5 Wat gebeurt er met Sport 1?

De abonneezender krijgt een nieuwe naam: Ziggo Sport Totaal. De huidige abonnee houdt zes thematische zenders. Knarsetandend zal KPN een zender moeten doorgeven aan zijn abonnees met de naam van zijn grote concurrent.