China koopt veel liever Chinese vliegtuigen

China gaat met vliegtuigmodel C919 de strijd aan met Boeing en Airbus.

Het C919-toestel heeft twee Safran/GE-motoren en kan 158 passagiers bergen.

Harde commercie en onverdund nationalisme vloeiden gisteren op het zonnige internationale vliegveld van Shanghai in elkaar over toen het eerste grote passagiersvliegtuig, de C919, van Chinese makelij de hangar uitrolde. Staatspersbureau Xinhua’s tweet liet er geen misverstand over bestaan: „China treedt toe tot de club van grote vliegtuigen.”

Uiteraard staat de C van C919 voor China en niet voor Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), het staatsbedrijf dat opdracht heeft op termijn een einde te maken aan het duopolie van het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus. De C919 moet gaan concurreren met de A320-serie en de B-737, ,,de werkpaarden’’ van de luchtvaart.

In het bijzijn van 4.000 hoge partijfunctionarissen, de staatsmedia en de luchtvaartpers, en omringd door stewardessen, werd van de presentatie van de eerste van 517 C919’s een rechtstreekse, uren durende televisie-uitzending gemaakt. Zo trots zijn de autoriteiten op het toestel. Een commentator van de staatstelevisie benadrukte dat de ontwikkeling van de eerste Chinese passagiersjet „historisch” is. Zij plaatste de C919 in het perspectief van de grote wedergeboorte van China. „Een land van de statuur van China moet uiteraard over een eigen vliegtuigindustrie beschikken”, zei ook Li Jiaxian, het hoofd van de staatsluchtvaartindustrie. „Compleet afhankelijk zijn van importen is strategisch onwenselijk”, voegde hij eraan toe. Vliegtuigbouwer COMAC in Shanghai is een van de bedrijven die een grote rol is toebedacht in de hervorming van de op export gerichte Chinese lageloneneconomie naar een hoogtechnologische consumptie-economie.

Het nationale karakter van de C919 is overigens betrekkelijk, want de belangrijkste onderdelen zijn geleverd door Honeywell, Rockwell Collis, GE Aviation Systems en het Franse Safran, die de joint-venture CFM International hebben gevormd. Deze bedrijven zijn verplicht samenwerkingsverbanden te sluiten met Chinese ondernemingen, om langs die weg technologisch kennis af te staan.

Het C919-toestel is uitgerust met twee Safran/GE-motoren, kan 158 passagiers vervoeren en heeft een actieradius tussen de 4.075 en 5.520 kilometer. De eerste proefvlucht wordt begin volgend jaar gemaakt en het plan is dat Air China en Hainan Airlines de eerste toestellen in 2019 in gebruik nemen. Of dat doel gehaald zal worden, is onzeker.

Behalve nationalistische overwegingen spelen financieel-economische overwegingen een grote rol. In de komende 20 jaar heeft de Chinese luchtvaart 6.130 nieuwe toestellen nodig ter waarde van 780 miljard dollar. Volgens onderzoek van Boeing gaat het om 4.630 toestellen van het een 737-achtig type en om 1.500 jumbojets. Verwacht wordt dat de autoriteiten de Chinese airliners – die ook allemaal staatseigendommen zijn – zullen verplichten orders te plaatsen bij COMAC. Boeing en Airbus krijgen dus op termijn serieuze Chinese concurrentie, ook omdat COMAC van plan is grote wide body-toestellen te gaan bouwen.