Candy Crush-maker voor 5,9 miljard dollar overgenomen

Dat bedrag is “gigantisch”: het succes van King Digital is gebaseerd op één game.

Candy Crush PHILIPPE HUGUEN/AFP

Activision Blizzard koopt voor een bedrag van 5,9 miljard dollar (5,4 miljard euro) King Digital Entertainment, de maker van de populaire mobiele game Candy Crush. Dat maakte het Amerikaanse gamebedrijf achter onder meer Call of Duty en World of Warcraft vanochtend bekend.

Activision betaalt de aandeelhouders van King Digital 18 dollar per aandeel in contanten, zo’n kwart procent meer dan de gemiddelde koers van het aandeel in de afgelopen drie maanden. Begin vorig jaar ging het van oorsprong Zweedse bedrijf nog een bedrag van 22,50 dollar per aandeel naar de beurs in New York. Het aandeel sloot gisteren op 15,54 dollar.

‘Gigantisch bedrag’

Game- en wetenschapsredacteur Lucas Brouwers noemt het bedrag dat met de overname gemoeid is “gigantisch”, zeker als je bedenkt dat het succes van King Digital gebaseerd is op één game:

“De overname van King Digital door Activision-Blizzard is een van de duurste overnames in de game-geschiedenis. Vorig jaar kocht Microsoft ontwikkelaar van het populaire spel Minecraft (Mojang) voor 2,5 miljard dollar. King Digital is voor meer dan het dubbele overgenomen.”

Het inmiddels in Ierland gevestigde King Digital behaalde in de afgelopen twaalf maanden een omzet van 2,1 miljard dollar, vooral met het al sinds 2012 populaire Candy Crush. Activision Blizzard noteerde een omzet van 4,7 miljard dollar.

De totale game-industrie behelst volgens de bedrijven momenteel 36 miljard dollar. Samen denken de twee beter te kunnen profiteren van de verwachte groei: vijftig procent meer omzet tot en met 2019.

King en Activision hebben een half miljard actieve gebruikers verspreid over 196 landen. De besturen van beide bedrijven staan achter de overname.